23 septembrie 2021

Părinţii au dat mai mulţi bani pe servicii de tip Şcoală după şcoală și echipamente IT

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Cât i-a costat pe părinţi şcoala online: Părinţii au dat mai mulţi bani pe servicii de tip Şcoală după şcoală, echipamente IT şi alimentaţie. Nu a dispărut fondul şcolii

– 95% dintre părinţi afirmă că au avut cheltuieli pentru şcoala copiilor, în pandemie

– Costul total mediu al părinţilor pentru a susţine educaţia este de 6.798 de lei, după însumarea cheltuielilor

– Echipamentele pentru educaţia online se traduc într-un cost mediu de 5.800 de lei pe familie

– Costul mediu pentru cei care accesează servicii de tip Şcoală după şcoală a fost de aproximativ 4.200 de lei, o valoare dublă comparativ cu anul 2018

Bucureşti, 01.04. 2021: În primul an de pandemie, când şcoala s-a derulat preponderent online, părinţii din România estimează că au plătit, în medie, sensibil mai mult decât în 2018 pentru educaţia copiilor lor. Costul mediu alocat serviciilor de tip Şcoală după şcoală s-a dublat, iar învăţământul derulat online a generat categorii noi de costuri, precum achiziţia de laptop/tabletă, telefon mobil sau echipamente periferice. Toate aceste echipamente se traduc într-un cost mediu de 5.800 de lei pe familie, arată datele unei anchete realizate de Salvaţi Copiii România.

Un procent covârşitor, 95% dintre părinţi, afirmă că au suportat costuri ascunse ale educaţiei.

Astfel, costul total mediu nepromptat (estimarea părintelui despre cât a costat educaţia copilului într-un interval de timp, fără a i se indica categorii de costuri) este de aproximativ 4.200 de lei, mai ridicat cu 1000 de lei decât cel estimat de părinţi în 2018. Cheltuielile ajung însă la 6.798 de lei, după însumarea răspunsurilor privind cheltuieli specifice (meditaţii, rechizite, manuale).

Aproape jumătate dintre părinţi au alocat peste 5.000 de lei educaţiei copiilor, în condiţiile în care şcoala s-a desfăşurat preponderent în online.

Top trei costuri în ordinea importanţei percepute în calitatea educaţiei este alcătuit din:
– echipamente IT şi manuale şcolare
– materiale igienico-sanitare
– alimentaţie.

Adaptarea la noua situaţie, pe fondul pandemiei COVID-19, se traduce în noi categorii de costuri şi în modificări în valoarea şi incidenţa celor subliniate de studiile anterioare ale Organizaţiei Salvaţi Copiii:

I. Serviciile de tip Şcoală după şcoală cresc ca incidenţă comparativ cu perioada pre-pandemică, de la aproximativ 10% în 2018 la 20%, creştere cel mai probabil generată de necesitatea părinţilor care nu au putut lucra de acasă de a suplini închiderea fizică a şcolilor. De asemenea, costul mediu pentru cei care accesează acest tip de servicii este de aproximativ 4.200 de lei, o valoare dublă comparativ cu anul 2018.

II. Procesul educaţional online a generat categorii noi de costuri, precum achiziţia de laptop / tabletă, telefon mobil sau echipamente periferice. Toate aceste echipamente se traduc într-un cost mediu de 5800 de lei pe familie. 7 din 10 părinţi care au răspuns la chestionar au făcut cel puţin o achiziţie de astfel de echipamente.

III. Dacă în trecut meditaţiile reprezentau categoria cea mai importantă de cost, ca sumă plătită, acum coboară pe locul al treilea, cu aproximativ 2.500 de lei în medie, fiind depăşită de costuri emergente sau care au crescut puternic în pandemie.

IV. Fondul clasei şi al şcolii, definite exclusiv ca prestaţii obligatorii, nu scad ca incidenţă, comparativ cu perioada pre-pandemică. Fondul şcolii este o contribuţie obligatorie pentru 13% dintre părinţi. Majoritatea celor care achită acest fond afirmă că nu primesc chitanţă. În mod surprinzător, această contribuţie a rămas, ca incidenţă, la un nivel similar cu perioada pre-pandemică, în 2018 studiile Salvaţi Copiii estimând că acest fond este obligatoriu pentru 13% dintre părinţi.

Fişă tehnică: Sondajul de opinie realizat de Salvaţi Copiii s-a derulat online, în luna februarie 2021, pe un eşantion neprobabilistic, în rândul părinţilor care au cel puţin un copil în sistemul public de învăţământ preuniversitar.