5 iulie 2022

PNL Sector 1 Bucureşti: Cum se irosesc banii publici la Primăria Sectorului 1. Incompetenţă sau inginerii financiare?

Distribuie pe rețelele tale sociale:

În anul 2021, în timpul mandatului primarului Clotilde Armand şi al directorului general de la Compania de Investiţii a Sectorului 1 a cărui revocare s-a lăsat cu ameninţări de plângeri penale pentru PNL Sector 1, compania finanţată din bani publici a plătit o chirie cu 200% peste media pieţei. Cui a plătit această chirie? Primăriei Sectorului 1. Practic, banii publici s-au rulat între două entităţi, fără ca ei să genereze plus valoare. Un exemplu de manual de ineficienţă şi risipă. Sunt inginerii financiare sau doar incompetenţă pe linie? Rămâne de văzut.

Încă din primele zile de la schimbarea managementului Companiei de Investiţii şi Dezvoltare în Sănătate şi Domenii de Interes Public-Privat Sector 1 S.A. au fost constatate o serie de nereguli şi deficienţe care au ţinut această entitate complet ineficientă şi captivă. Noua conducere a companiei şi-a asumat transparenţă maximă, astfel că vom prezenta absolut fiecare blocaj descoperit. Majoritatea trenează din 2019 şi 2020, din mandatul fostului primar, dar au fost perpetuate şi în actuala administraţie.

Astăzi vă prezentăm situaţia chiriei pe care compania o plăteşte pentru spaţiul în care îşi desfăşoară activitatea, pe strada Mureş din Sectorul 1, şi care este cu 210% mai mare decât media pieţei. Plătită din bani publici. După cum se poate vedea şi în tabelul de mai jos, Compania de Investiţii plăteşte încă din primul an de funcţionare o chirie mult peste media pieţei.

Cum arată situaţia pe fiecare an în parte:

2019 – primul an de funcţionare a companiei.

– Număr mediu de angajaţi – 19 persoane.

– Spaţiu total închiriat: 1621 mp.

– Cost total chirie fără TVA – 1,58 milioane lei = 354.076 euro (calculat la curs mediu 4,4752 lei/euro în 2019).

– Cost chirie pe mp – 18.21 euro fără TVA.

– Suprafaţă medie alocată per angajat – peste 85 mp. Un apartament generos cu 2 sau 3 camere.

2020
– Număr mediu de angajaţi – 37 persoane.

– Spaţiu total închiriat: 1621 mp.

– Cost total chirie fără TVA – 2,01 milioane lei = 416.516 (calculat la curs mediu 4,8371 lei/euro în 2020).

– Cost chirie pe mp – 21,42 euro fara TVA.

– Suprafaţă medie alocată per angajat – peste 85 mp. În scădere faţă de anul anterior, ca urmare a creşterii numărului de angajaţi. O garsonieră spaţioasă.

Ce au făcut aceşti angajaţi răsfăţaţi în foarte mult spaţiu şi foarte scump? O machetă pentru un spital invizibil şi un spot de sute de mii de euro, care a ajuns şi tema unei anchete DNA.

2021 – nouă administraţie, nouă conducere la companie. La cei 37 de angajaţi se mai adaugă 24. Proiecte în plus: aproximativ două, ambele în mare întârziere.

– Număr mediu de angajaţi – 61 persoane.

– Spaţiu total închiriat: 1029,8 mp (observăm o micşorare a spaţiului).

– Cost total chirie fără TVA – 1,28 milioane lei =260.298 euro (calculat la curs mediu 4,9204 lei/euro în 2021).

– Cost chirie pe mp – 21,07 euro fără TVA.

– Suprafaţă medie alocată per angajat – peste 16,8 mp. O scădere semnificativă la confortul angajaţilor. Nu şi la costuri.

Pe lângă aceste costuri, au mai fost făcute cheltuieli de amenajare a spaţiului de aproape 800 de mii de lei, în 2019, fără acordul proprietarilor de la acel moment (Administraţia Pieţelor).

Conform analizelor pieţei imobiliare, o chirie pentru spaţiile de birouri din Bucureşti, zona 2, cum este şi cazul Pieţei Mureş, este aproximativ 10-12 euro/mp la nivelul anului trecut. În plus, preţurile au scăzut cu circa 12-17%, în funcţie de zonă, la nivelul Capitalei, în principal din cauza pandemiei şi a lucratului de acasă. Compania de investiţii nu doar că a plătit cu mult peste preţul pieţei, ci a şi „beneficiat” de o creştere a costului cu chiria, în timp ce piaţa scădea.

Conducerea executivă a companiei a transmis Consiliului de Administraţie un raport complet, în vederea identificării unei soluţii care să reducă semnificativ costurile cu chiria.

„Practic, o companie finanţată din bani publici plăteşte înapoi la primărie o chirie cu mult peste media pieţei. Pur şi simplu nu există nicio logică în această risipă de bani publici începută în administraţia PSD şi perpetuată de actuala administraţie. Cel mai trist este că această rostogolire a banului public nu generează nicio valoare adăugată pentru bucureştenii din Sectorul 1. Compania de Investiţii are două proiecte mari şi late, reabilitările Teatrelor Excelsior Masca şi Bălcescu, ambele demarate pe la mijlocul anului trecut şi în mare întârziere. Iar în Primărie avem doar blocaj administrativ, haos general şi lipsa de investiţii majore.

Salutăm decizia noului management al companiei de a eficientiza aceste costuri şi sperăm ca situaţia să se tranşeze rapid. Este doar un prim exemplu al risipei şi incompetenţei acestei administraţii. Din fericire, cel puţin în cazul Companiei de investiţii, lucrurile au intrat pe un făgaş normal, de competenţă şi transparenţă. Vom face publice absolut toate neregulile descoperite şi fiecare pas făcut spre normalitate. Cetăţenii sectorului 1 sunt singurii noştri parteneri”, a declarat Sebastian Burduja, preşedinte PNL Sector 1. Comunicat de presă – PNL Sector 1 Bucureşti