18 septembrie 2021

Polițiștii de frontieră ucraineni nu permit autovehiculelor cu înmatriculare transnistreană să intre în țară din Federația Rusă si nici din Moldova

Distribuie pe rețelele tale sociale:
Polițiștii de frontieră ucraineni nu permit autovehiculelor cu înmatriculare transnistreană să intre în țară din Federația Rusă si nici din Moldova
De la 1 septembrie, Ucraina a închis intrarea pe teritoriul său pentru vehiculele cu înmatriculare a republicii nerecunoscute nistrene.
 Șoferii transnistreni nu pot trece frontiera ucraineană, întorcându-se acasă din Rusia cu mașinile lor, deoarece Ucraina a închis intrarea pe teritoriul său pentru vehiculele cu înmatriculare in republica nerecunoscute Transnistria, de la data de 1 septembrie. Potrivit celor semnalate sambata de canal TV Pridnestrovsky, aceștia trebuie să-și părăsească mașinile și să folosească alte mijloace de transport.

Canalul TV a contactat localnici. „Am ajuns la frontieră pe 2 septembrie, la 1 dimineața. Mi s-a interzis trecerea. Poliția de frontieră a ieșit și a spus:” Cu astfel de numere, nu puteți continua să mergeți mai departe „, a spus Ivan, șofer din Transnistria.

Potrivit șoferului, după lungi proceduri la frontieră, el a fost forțat să-și lase mașina cu rudele în Rusia și să se întoarcă acasă cu autobuzul obișnuit. După cum informează canalul TV, există multe astfel de cazuri.

La randul sau, Pavel Galtsev, șeful serviciului de presă al Ministerului de Externe transnistrean, a declarat sâmbătă TASS că ministerul ia în considerare în prezent posibilitatea de a oferi asistență acestor persoane. El i-a îndemnat pe cei care se află într-o situație similară să contacteze Ministerul de Externe.

Potrivit canalului TV Pridnestrovsky, de astăzi nu numai șoferii privați, ci și transportul comercial este blocat. Rutele de autobuz pot fi deservite acum doar de transportatori străini.

Moldova și Transnistria negociază reînregistrarea transportului de mai bine de un an. În 2018, cu asistența misiunii UE de monitorizare a frontierei ucraineneano-moldovene, s-a convenit asupra unor numere neutre speciale, dar până în prezent le-au primit aproximativ 5% dintre șoferii din stânga Nistrului. Procesul progresează lent din cauza problemelor întâmpinate în timpul punerii în aplicare a acordului.

Pentru a accelera înregistrarea, Moldova și Ucraina au decis să interzică unor astfel de mașini să plece în străinătate, la 1 ianuarie 2020. Apoi, autoritățile de la Tiraspol au considerat aceste acțiuni ca pe o „blocadă” și, ca răspuns, au amenințat că vor impune restricții asupra mașinilor cu număr moldovenesc. La cererea Chișinăului, Kievul a amânat de două ori intrarea în vigoare a acestei decizii – mai întâi până la 1 aprilie 2021 și, apoi, până la 1 septembrie. La sfârșitul lunii august, autoritățile moldovene au solicitat, din nou, prelungirea actualului regim până la 10 ianuarie 2022.

Autoritățile transnistrene sunt de părere că acțiunile Kievului încalcă principiile procesului de negociere dintre Chișinău și Tiraspol, unde Ucraina, împreună cu OSCE și Rusia, acționează ca garanți și mediatori. Aceștia observă că interdicția va atrage după sine costuri umanitare și socio-economice pentru locuitorii Transnistriei și escaladarea tensiunilor regionale. După cum a spus anterior șeful Ministerului de Externe transnistrean, Vitaly Ignatiev, Tiraspolul nu va recurge la măsuri de represalii și a cerut să se așeze la masa negocierilor. De asemenea, autoritățile transnistrene au cerut ajutor participanților la formatul de negociere 5 + 2 (Moldova, Transnistria, OSCE, Rusia, Ucraina, precum și observatorilor din UE și Statelor Unite).

De asemenea, Ministerul rus de Externe a solicitat Kievului să își respecte obligațiile internaționale în domeniul drepturilor și libertăților omului, iar structurile internaționale, în special Uniunea Europeană,trebuie  să ofere o evaluare adecvată a ceea ce se întâmplă.

Ciprian Pop