Publicat: 8 Februarie, 2012 - 18:00
Asupra progreselor României în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare

Elemente de poziţie a conducerii Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la Raportul intermediar al Comisiei Europene către Parlamentul European şi Consiliu asupra progreselor României în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare.

1. Consideraţii preliminare

 Raportul intermediar este unul tehnic, care prezintă evoluţiile înregistrate de România în cadrul MCV de la raportul CE din 20 iulie 2011 şi până în prezent.
 Recomandările formulate în iulie 2011 reprezintă punctul de referinţă în  evaluarea progreselor şi pentru identificarea acţiunilor care mai rămân de realizat.


2. Poziţia conducerii CSM

 Raportul tehnic intermediar oferă linii directoare clare pentru paşii de urmat de sistemul judiciar şi leadearship-ul acestuia pe termen mediu, dar şi în lunile care rămân până la raportul deosebit de important din iulie 2012.
 Raportul  reflectă în mod corect situaţia de fapt de la ultima  evaluare anuala în cadrul MCV, punctand neajunsuri de care suntem constienti.
 Luam act de constatarile CE referitoare la anumite limite ale capacităţii leadership-ului  din sistemul judiciar  în perioada iulie 2011 – ianuarie 2012 de a lua măsuri concrete în cazuri legate de integritatea unor magistraţi şi reamintim că între priorităţile noii echipe de conducere a CSM  se află creşterea responsabilităţii sistemului judiciar, dar şi a capacităţii instituţionale a CSM şi a Inspecţiei Judiciare. Dintr-un alt punct de vedere,insa,dispozitiile legale in vigoare la acel moment nu permiteau revocarea din functia de conducere sau suspendarea ca urmare a declansarii unei anchete penale,in absenta punerii in miscare a actiunii penale.

 Identificam doua directii mari de actiune:

1.Implementarea noilor Coduri si din aceasta perspectiva,regandirea politicii de resurse umane pe palierele numeric, calitativ (formare, specializare a magistratilor) si logistic. Sub acest ultim aspect, este foarte important ca sistemului sa-i fie garantate resursele umane si materiale pentru a functiona si asta presupune o actiune concertata a factorilor de decizie. Ministerul Justitiei joaca un rol crucial.
      
Adoptarea unei strategii de resurse umane reprezintă o prioritate a conducerii CSM, in raport si de concluziile proiectului finanţat de Banca Mondială .
 CSM a adoptat deja regulamentul de promovare la ÎCCJ în aplicarea noii legi şi va adopta, chiar mai devreme decât termenele prevăzute de Legea nr. 24/2012 , legislaţia secundară privind Inspecţia Judiciară şi răspunderea disciplinară.
 CSM  va acorda prioritate ocupării posturilor vacante la ÎCCJ in calendarul prevazut de lege.
 Publicarea online a hotătârilor va fi  in continuare sprijinită de CSM.
 CSM va continua să ia măsuri pentru respectarea termenelor de motivare a hotărârilor
 CSM va solicita INM continuarea acţiunilor de formare continuă în materiile sensibile evidenţiate şi în Raportul CE.

2.Credibilizarea procesului intern de garantare a integritatii si responsabilitatii magistratilor.

 Receptam concluzia Comisiei referitoare la unele situatii care au facut ca angajamentul CSM sa fie pus sub semnul intrebarii. Deşi Raportul CE notează adoptarea în noiembrie 2011 a Strategiei de Integritate în sistemul judiciar, în acelaşi timp subliniază faptul că o serie de cauze de corupţie la nivel înalt în care au fost implicaţi magistraţi, inclusiv cu funcţii de conducere, au afectat încrederea opiniei publice în determinarea şi  capacitatea Consiliului  de a proteja integritatea în sistemul judiciar. Altfel spus, sunt necesare actiuni ferme si rapide.
  Independenţa este pusă în pericol inclusiv de lipsa de integritate a unor magistraţi.
 Inspectia Judiciara trebuie sa fie compusa din elita corpului profesional al magistratilor. Activitatea Inspectiei trebuie evaluata pentru mentinerea standardelor de performanta.
 Actiunile pe integritate au doua valente de care suntem constienţi:
  -constituie semnale publice
  -produc efecte disuasive in randurile magistratilor.
Chiar daca pe termen scurt se aduce atingere prestigiului profesiei, trebuie sa actionam cu convingerea unui efect pozitiv pe termen mediu si lung.
 CSM salută aprecierile pozitive la adresa activităţii DNA , ANI si a ICCJ.
 CSM se va asigura că la DNA va exista continuitate în privinţa track record-ului demonstrat în ultimii ani.