26 iunie 2022

Premieră semnată Andriy Zholdak la Naţionalul craiovean: FEMEIA MĂRII de Henrik Ibsen

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Bine-cunoscutul regizor ucrainean de renume internaţional Andriy Zholdak se află în această perioadă la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, unde montează piesa „Femeia mării” a celebrului autor norvegian Henrik Ibsen. Primele reprezentaţii vor avea loc în datele de 5, 6, 11 februarie 2022, ora 18:00, în Sala „Amza Pellea” a teatrului.

Câştigător al Premiului UNESCO pentru arte performative (2004) dar şi al celebrelor Premii Masca de Aur (Rusia) şi OPER (Germania), regizorul ucrainean de teatru şi operă Andriy Zholdak montează pentru prima dată la Naţionalul craiovean la propunerea domnului George Banu, Preşedinte de Onoare al AICT – Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru şi consilierul artistic al proiectului „Femeia mării”.

Andriy Zholdak a pus în scena Rosmersholm, o altă piesă de Ibsen, unde simbolism şi realism, de asemenea, se conjugă. Acum el se confruntă cu Femeia mării şi apetitul insaţiabil de nemărginire a acestei eroine crescute pe un far în mijlocul apei şi eşuată pe malul unui mediocru fiord. Zholdak mobilizează resursele teatrului pentru a materializa „nevoia de altundeva”. Nevoia vitală iar, pentru el, nevoia de teatru. – George Banu

Spectacolul Femeia mării de Henrik Ibsen în traducerea lui Valeriu Andriuţă şi versiunea scenică a Ioanei Mălău îi are în distribuţie pe actorii Costinela Ungureanu, Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Raluca Păun, Petronela Zurba, Cătălin-Mihai Miculeasa, Cătălin Vieru, Irina Danciu şi Roxana Mutu.

Regia, co-scenografia, light-design-ul şi ilustraţia muzicală sunt semnate de către Andriy Zholdak, decorul şi creaţia video poartă semnătura lui Danilo Zholdak, costumele sunt semnate Yan Zholdak, iar muzica poartă amprenta lui Valentyn Silvestrov.

În 1888, Ibsen a scris Femeia mării; suntem acum în 2022. Au trecut 134 de ani… timpurile şi semnificaţiile şi formele s-au schimbat parţial, dar în unele locuri au avut loc fracturi şi schimbări tectonice: în mentalitatea oamenilor şi mai ales cea a femeilor. Ellida mea este în viaţă astăzi, o întâlnesc adesea în diferite oraşe şi ţări în care călătoresc… Această Ellida de astăzi a moştenit de la prima Ellida (strămoşul-Ellida) aceeaşi „boală a mării”… aceeaşi naştere extraterestră… „sufletul” care într-un incubator ascunde şi are cusut adânc în el „alteritatea”. Ellida l-a primit ca testament, de la forţe superioare, prin calea Destinului şi serveşte drept protecţie împotriva oamenilor… care se află în preajmă, care o iubesc sau o dispreţuiesc. În plasma ei, în mintea ei, care nu este una obişnuită, mişcă milioane şi miliarde de neuroni care nu oglindesc lumea exterioară sau realitatea… ci viitorul oamenilor. Andriy Zholdak

Dramaturgul norvegian Henrik Ibsen (1828 – 1906) este unul dintre reprezentanţii dramei de idei din literatura mondială. Iniţiator al curentului modernist în teatru, Ibsen este unul dintre cei mai influenţi dramaturgi ai timpurilor sale, fiind cel mai frecvent jucat autor din lume, după Shakespeare. Respins şi neînţeles în Norvegia, Ibsen a trăit timp de 27 de ani în străinătate, în Italia şi Germania, revenind la Oslo de-abia în anii 1890.

Trebuie să ne apropiem încet de Ibsen, una dintre cele mai complexe personalităţi literare. Ibsen e un realist înverşunat şi cu toate acestea opera lui e îmbibată de poezia şi de avântul romantismului.
Liviu Rebreanu

Piesa Femeia mării / Fruen fra havet (1888) este scrisă în Germania, iar premiera absolută a avut loc la Teatrul Christiania, pe 12 februarie 1889.

Piesa lui Ibsen e o capodoperă. Aici marele scriitor norvegian pleacă de la contextul cunoscut al unei familii nordice, context realist în care injectează cu geniu forţa simbolului. Femeia mării asociază cele două dispoziţii opuse şi dezvăluie sfâşierile unor personaje care, toate, îşi afirmă nevoia de altundeva. Nimeni nu e aici la locul lui şi, într-un fel, confirmă titlul celebru al unui roman de Milan Kundera – Viaţa este altundeva. Acest apetit de îndepărtare e sursa de suferinţă, dar totodată semn de rezistenţă căci fiecare, de la tinerele fete la protagonista piesei se sufocă în cadrul domestic, în satul izolat şi îşi doreşte accesul la un alt orizont, departe, altundeva. Străini în mijlocul cadrului cotidian, ei nu privesc decât spre un alt orizont orizont dorit, dar periculos. Să le ascultăm visele şi să le împărtăşim nostalgiile. George Banu

despre regizorul Andriy Zholdak
Andriy Zholdak, regizor ucrainean de teatru şi operă, născut la Kiev, a studiat regia de teatru la Moscova, la clasa profesorului Anatoli Vasiliev. A pus în scenă spectacole de teatru şi operă în Ucraina, Franţa, Rusia, România, Germania, Elveţia, Finlanda, Suedia, Macedonia, Belgia, Polonia, Muntenegru.

Prelegerile sale pe teme precum „Actorul viitorului” şi „Quantum Teatru” dar şi atelierele speciale care disecă Arta Actoriei au fost ţinute în Brazilia, Japonia, Italia, Spania.

A primit Premiul UNESCO pentru arte performative în 2004, Premiul Masca de Aur la categoria Cel mai bun spectacol de operă şi Cel mai bun regizor pentru montarea sa cu „Evgheni Oneghin” de P.I. Ceaikovski la Teatrul Mihailovski din Sankt Petersburg în 2014, iar în 2016, tot Premiul Masca de Aur la categoria Cel mai bun Ansamblu, pentru spectacolul „Trei surori” de A.P. Cehov la Teatrul Alexandrinski din Sankt Petersburg, iar la ediţia 2022 a Premiilor Masca de Aur este nominalizat la categoria cel mai bun regizor pentru spectacolul „Nana” după Émile Zola, montat tot la Teatrul Alexandrinski din Sankt Petersburg, spectacol care mai are şi alte patru nominalizări.

Montarea sa cu opera Vrăjitoarea de Ceaikovski la Opera din Lyon a fost declarată cel mai bun spectacol din 2019 la Premiile OPER din Germania şi nominalizată pentru cea mai bună producţie la Premiile Mondiale OPER din 2020.

Cea mai recentă producţie montată de Zholdak este opera Castelul Prinţului Barbă-Albastră a lui Bartok la Opera din Lyon, Franţa, în primăvara lui 2021.

Femeia mării de Henrik Ibsen
Traducerea: Valeriu Andriuţă
Versiunea scenică: Ioana Mălău

Regia, co-scenografia, light-design-ul, ilustraţia muzicală: Andriy Zholdak
Asistent de regie: Valeriu Andriuţă
Decorul şi creaţia video: Danilo Zholdak
Costumele: Yan Zholdak
Muzica: Valentyn Silvestrov

Translator: Corina Druc
Consilier artistic al proiectului: George Banu

Cu: Costinela Ungureanu, Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Raluca Păun, Petronela Zurba, Cătălin-Mihai Miculeasa, Cătălin Vieru, Irina Danciu, Roxana Mutu.
* spectacol recomandat persoanelor peste 18 ani

Biletele se pot achiziţiona atât online, direct din site-ul instituţiei www.tncms.ro cât şi în format fizic, de la agenţia teatrală.

Având în vedere reglementările legale în vigoare, participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, cât şi pentru persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS- CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore. De asemenea, participarea este permisă şi persoanelor care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.

Contact Agenţia teatrală: Strada Alexandru Ioan Cuza, nr. 11, în clădirea teatrului
Telefon: 0251.413.677
Program: Luni – Vineri: 11:00 – 19:00; Sâmbătă – Duminică: 12:00 – 19:00

TEATRUL NAŢIONAL „MARIN SORESCU” CRAIOVA

Teatru


https://www.facebook.com/tncms.oficial
https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova