27 ianuarie 2022

Programe de anti-bullying prin cinema-terapie, educaţie financiară şi parenting

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Programe de anti-bullying prin cinema-terapie, educaţie financiară şi parenting în satul Ceauru din judeţul Gorj, atestat istoric din secolul al XV-lea

Proiectul CONGRUENT, derulat de Asociaţia Docuart în parteneriat cu Şcoala Gimnazială „Antonie Mogoş” din sat Ceauru, comuna Băleşti, judeţul Gorj, dezvoltă activităţi de parenting şi de combatere a bullying-ului prin cinematerapie, servicii psiho-terapeutice, ateliere de antreprenoriat şi educaţie financiară, pentru comunitatea interetnică de profesori, copii şi părinţi din comuna Băleşti. Până la finalul anului 2022, 400 de profesori, părinţi şi copii vor beneficia de programele din cadrul CONGRUENT. La începutul proiectului, în luna martie 2021, Asociaţia Docuart a asigurat infrastructura tehnică necesară desfăşurării activităţilor, prin amenajarea şi dotarea în Şcoala Antonie Mogoş a unei săli de proiecţie video pentru elevii din ciclul primar şi gimnazial. De asemenea, proiectul CONGRUENT are în vedere activarea unui Grup de Iniţiativă Locală pentru organizarea de campanii de conştientizare, activităţi civice comune şi acţiuni de dialog.

Despre activităţile proiectului CONGRUENT

Proiectul CONGRUENT derulat de Asociaţia Docuart vizează, în principal, îmbunătăţirea relaţiei dintre cei trei mari actori ai procesului educaţional: profesori, copii şi părinţi. Metodologia programului de parenting include prezentări, exerciţii individuale şi de grup, dezbateri şi jocuri de rol.
Categoriile de comunităţi interetnice implicate în proiect sunt romi şi români din comuna Băleşti, judeţul Gorj şi anume 200 de copii din cadrul Şcolii Gimnaziale „Antonie Mogoş”, care vor fi implicaţi în activităţi precum: mentorat, cinematerapie, servicii psiho-terapeutice, workshop-uri de educaţie financiară şi antreprenoriat pentru copii şi 200 de adulţi care vor fi implicaţi precum parenting, mentorat, formare antreprenorială, consultanţă şi mentorat, acţiuni civice, campanii de informare şi conştientizare, acţiuni de dialog social.

Despre identitate şi incluziune

Noi cu proiectul Caravana Docuart mergem în judeţul Gorj din anul 2016. Aşa că deja ne cunoaştem cu autorităţile locale, cu liceeni şi copii, cu părinţi şi profesori. Când am scris proiectul CONGRUENT am luat în considerare şi datele din recensământ şi Strategia de Dezvoltare Locală, faptul că avem elevi care provin din medii defavorizate, familii cu situaţii financiare precare, familii monoparentale şi că avem o comunitate interetnică vulnerabilă. Dar nouă ne plac şi oamenii, ne place şi istoria locului! Dorim să arătăm copiilor, dar şi părinţilor, că mândria locală se naşte prin descoperirea istoriei comune şi a vecinilor!

Şi vreau să menţionez că numele partenerului nostru Şcoala Gimnazială „Antonie Mogoş” vine de la vestitul meşter popular cu acest nume, ‘născut în ziua de Sânta Maria mică a anului 1835, în satul Bălceşti din judeţul Gorj şi căsătorit cu o fată din Ceauru’ – ne spune chiar Alexandru Al. Tzigara-Samurcaş, fondatorul Muzeului de Etnografie, de Artă Naţională, Artă Decorativă şi Artă Industrială (sursa Arta în România – Studii Critice de Al. Tzigara-Samurcaş, Ed.Minerva, 1909, www.muzeultaranuluiroman.ro). Acesta a cumpărat casa meşterului în 1907, aceasta fiind găzduită în prezent la Muzeul Naţional al Ţăranului Român din Bucureşti”, spune Daniela Apostol, iniţiatorul proiectului şi preşedinte al Asociaţiei Docuart.

„Deja am avut primele întâlniri în Şcoala Antonie Mogoş cu elevii din clasele a patra şi a cincea iar copiii sunt foarte prezenţi: sunt curioşi, simpatici şi …deja ştiu ce este bullying-ul, inclusiv cel verbal; avem discuţii foarte interesante! Am fost plăcut impresionaţi şi de sentimentul de comunitate dintre părinţi şi curajul de a vorbi despre probleme de parenting în cadrul grupului nostru. De-abia aştept următoarele sesiuni!” (Alexandra Cojocaru, psiholog în proiectul CONGRUENT)

Din Arhiva Şcolii Gimnaziale „Antonie Mogoş” aflăm că satul Ceauru este unul dintre cele mai vechi din judeţul Gorj. Începuturile învăţământului în zona comunei Băieşti au loc la mânăstirea Tismana, încă de la sfârşitul secolului al XIV-lea. Cea mai veche lucrare cunoscută este scrisă în limba slavă în 1758 de către dascălul Ion Popovici, fiul popii Vasile din Stolojanii Gorjului, din 1968 devenit sat al comunei Băleşti. Apariţia Regulamentului Organic, în 1831, face ca şcoala să devină de stat şi să se adreseze unui segment social mai mare. Şcolile din oraşele de reşedinţă de judeţ devin publice sau naţionale.

Dintr-o evidenţă numită „Conscriptio districtus Syll Superioris” (Conscripţia judeţului Gorj) încheiată de austrieci în anul 1727, ce cuprinde nominalizarea capilor de familie şi averea acestora, aflată spre păstrare la Hofkammer Wien Archiv (un microfilm al acesteia aflându-se spre păstrare la Arhivele Naţionale ale României din Bucureşti, colecţia Microfilme, Austria, rola 102, cadru 441-550), aflăm că satul Ceauru în acel an era proprietate a Mănăstirii Tismana şi avea în componenţa sa un număr de 49 familii”, scrie domnul Dan Cismaşu, în Revista Vertical Online.

www.congruent.docuart.ro