Publicat: 21 Mai, 2019 - 14:16

Viitorul Uniunii Europene este una din temele importante abordate recent la Summitul de la Sibiu, o problemă cu care se confruntă în ultimii ani Comisia Europeană şi un proces asupra căruia vom decide cu toţii în 26 mai 2019, când vom merge la vot.

Fondurile europene pentru susţinerea mediului privat şi a administraţiei publice locale, libera circulaţie pe teritoriul Uniunii Europene, tarifele scăzute la telefonie mobilă, cea mai mare piaţă de desfacere la nivel mondial, reprezintă programe susţinute de Uniunea Europeană pentru dezvoltarea şi uniunea statelor membre.

Pe lângă aceste programe, Comisia Europeană investeşte însă resurse şi în informarea corectă a cetăţenilor, în transmiterea informaţiilor punctuale, clare şi complete referitoare la modul în care investeşte şi sprijină comunităţile, a beneficiilor aduse şi modul în care oamenii se pot implica civic, prin participarea la evenimente sau la consultările publice lansate. Comisia şi ţările membre identifică mesaje şi transmit informaţii publice prin reţeaua de Centre Europe Direct.

Vorbind despre acest lucru, domnul Simion Creţu a precizat: "Centrul Europe Direct Regiunea Centru pe care îl coordonăm în cadrul ADR Centru din 2013, a avut în centrul activităţilor propuse pentru acest an, mobilizarea cetăţenilor la vot, informarea şi conştientizarea cetăţenilor în privinţa importanţei votului din 26 mai 2019".

În ultimele două luni, o suită de patru dezbateri cu peste 500 de cetăţeni din Regiunea Centru, în patru mari oraşe şi centrele universitare din Alba Iulia, Sibiu, Târgu Mureş şi Braşov, o caravană de conştientizare şi informare directă, prin discuţii faţă în faţă, cu mai mult de 2.000 de reprezentanţi ai mediului privat, atât administratori, cât şi personal TESA sau lucrători, dar şi "Crosul Europei" cu peste 1.000 de participanţi, au avut ca tematică principală viitorul Europei şi faptul că în 26 mai 2019 vom alege viitorul Europei. Mai multă integrare şi "mult mai mult împreună" în Uniunea Europeană sau mai multă independenţă pentru statele membre, au fost principalele teme abordate în dezbateri şi discutate cu cei prezenţi la evenimente. Răspunsul majorităţii, tineri, elevi, studenţi şi cetăţeni prezenţi, a fost "să facem mult mai mult, împreună, în Uniunea Europeană". Rugămintea lor a fost apoi transpusă într-un film realizat de Europe Direct Regiunea Centru în care o parte din tineri, voce a celorlalţi tineri care s-au implicat şi au participat la dezbateri şi evenimente, ne roagă pe noi, toţi cetăţenii, să mergem la vot, pentru ei, pentru educaţie, pentru o ţară ca afară, pentru o ţară în care să zâmbim.

În contextul în care Brexitul a demonstrat că unele voci pot tulbura spaţiul public şi transmit mesaje incomplete sau denaturate, reuşind astfel să manipuleze deciziile cetăţenilor, că numărul mare de imigranţi şi atacurile teroriste au pus presiune pe stabilitatea economică şi politică a statelor membre, că mesajele ultranaţionaliste ajung să dividă societatea şi pun în pericol principii europene garantate ca democraţia, uniunea şi solidaritatea, o reconfigurare a Uniunii Europene şi a viitorului nostru în Uniune sunt necesare.

"În momentul deciziei de vot, este important să luăm în considerare că administraţia publică locală a realizat investiţii datorită fondurilor europene care sunt de 2-3 sau chiar de 10 ori mai mari decât bugetele locale, că firmele s-au dezvoltat datorită fondurile europene nerambursabile primite din 2007 şi până în prezent, că tinerii pot studia în alte ţări prin programul Erasmus, că putem vizita la preţuri rezonabile importante oraşe şi capitale europene, că viaţa şi confortul în UE sunt mai ieftine şi mult mai bune decât viaţa într-o ţară non-UE, cum sunt Moldova sau Ucraina. În aceste momente, prezenţa la vot în 26 mai 2019 este importantă pentru a transmite un mesaj către UE, un mesaj de încredere în instituţiile sale pentru rezultatele obţinute, pentru dezvoltarea noastră ca ţară, pentru sprijinul şi drepturile noastre de cetăţeni europeni", a completat Simion Creţu, director general ADR Centru.

Datele statistice arată că în anul 2000 un român câştiga un salariu mediu de 40 de euro, în 2017 acesta a ajuns la 517 euro. În urma investiţiilor realizate şi a programelor derulate în ţară, PIB-ul la nivel naţional raportat la media UE, în privinţa parităţii de cumpărare standard, a crescut de trei ori, ajungând în anul 2017 la 63% din media europeană. Iar dacă în anul 2.000 România avea o rată de inflaţie de 40,7%, la finele anului 2017 aceasta era de 3,32%. Pentru IMM-uri, începând din anii 2000, ADR Centru a finanţat 2138 de societăţi comerciale în toată Regiunea Centru, care au investit fonduri totale în valoare de peste 480 milioane euro, din care peste 350 milioane euro au fost resurse nerambursabile. Aceste firme au creat de-a lungul timpului circa 10.000 de locuri de muncă noi, alte peste 30.000 de locuri de muncă fiind menţinute ca urmare a proiectelor realizate. Asta spune foarte mult pentru capacitatea de dezvoltare a regiunii noastre.

În perioada de finanţare, 2007-2014, la nivel regional, am depăşit 82% ca grad de absorbţie, pentru această perioadă, 2014-2020, la nivelul întregii regiuni şi pe toate axele programului REGIO, avem depuse 1.466 proiecte, care au o valoare totală de aproape 2,5 miliarde euro, în condiţiile în care alocarea financiară de care dispunem este de 880 milioane euro. Avem 570 de proiecte contractate, cu o valoare totală de peste 885 milioane euro şi prin care se solicită mai mult de 616,6 milioane euro. Dintre acestea, doar în ultimii doi ani am contractat aproape 400 de proiecte pentru firmele mici, care vor investi circa 190 milioane de euro în dezvoltarea afacerilor.