15 august 2022

Proiectele noilor legi ale educaţiei, în dezbatere

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Proiectele noilor legi ale educaţiei, în dezbatere: Profesionalizarea corpului didactic din preuniversitar se va fixa pe trei piloni esenţiali: motivaţie salarială ridicată, mentoratul carierei şi formarea competenţelor manageriale şcolare

„Reforma educaţiei nu va fi reală decât atunci când nevoile elevilor se vor afla în centrul atenţiei cadrelor didactice. Acest deziderat impune corpului profesoral standarde ridicate de profesionalizare şi noi formule de motivare pentru stimularea intrării tinerilor talente în sistemul de învăţământ.

Pachetul legislativ propus de Ministerul Educaţiei, orientat spre reforma sistemului de învăţământ românesc, aflat în această perioadă în dezbatere publică, prevede linii de acţiune distincte pentru preuniversitar şi pentru învăţământul superior”, observă prim-vicepresedintele PNL Timiş, deputatul liberalul Marilen Gabriel Pirtea, preşedinte al Comisiei de Educaţie şi Cercetare a PNL.

„Pentru învăţământul preuniversitar, dezideratul fundamental fixat de pachetul legislativ este de accelerare a unei reforme în care elevul să se afle în centrul procesului de învăţământ. Acest obiectiv strategic nu poate fi urmărit decât prin planuri de acţiune în toate sferele vieţii şcolare. Printre priorităţi se află profesionalizarea corpului didactic din preuniversitar, iar noul proiect de lege fixează trei piloni esenţiali care vor contribui la profesionalizare: pachet motivaţional salarial de nivel ridicat, mentoratul carierei didactice şi formarea competenţelor manageriale şcolare. În cadrul acestor linii de acţiune pentru profesionalizare remarcăm o salutară prevedere prin care salariul cadrului didactic debutant va ajunge la nivelul salariului mediu pe economie (raportat la anul fiscal precedent, adică un salariu de 4 mii lei pe care un profesor debutant l-ar putea încasa în 2023), toate celelalte salarii în educaţie majorându-se proporţional.

De asemenea, o altă linie de acţiune prevede dezvoltarea instituţiei mentoratului, de la debutul în carieră, dar şi asigurarea unui grad mare de autonomie a profesorilor, care sunt creatori de educaţie, nicidecum executanţi ai unor programe pre-definite. Nu în ultimul rând, devine din ce în ce mai importantă formarea managerilor şcolari, linie de acţiune de reformă care va fi susţinută prin programe de formare iniţială pentru managerii şcolari, la preluarea mandatului educaţional, dar şi prin consilierea în debutul activităţii de manager de către un mentor educaţional”, subliniază deputatul PNL Timiş, Marilen Gabriel Pirtea, coordonator al Comisiei de Educaţie şi Cercetare a PNL.

„Suntem în etapa de colectare a tuturor propunerilor pentru completarea şi ajustarea noilor proiecte de legi din pachetul pentru reforma educaţiei, deschis dezbaterii publice de către Ministerul Educaţiei. Acest pachet cuprinde două proiecte care urmează să înlocuiască, după adoptarea legislativă, actuala Lege a Educaţiei Naţionale, nr. 1/ 2011. Colectăm în mod diferenţiat iniţiativele, propunerile şi observaţiile tuturor participanţilor la această dezbatere amplă din societatea românească, atât pentru pachetul legislativ pentru învăţământul preuniversitar, cât şi pentru învăţământul superior, universitar.

Opiniile exprimate în această dezbatere sunt cele mai importante, căci vor ghida o reformă reală a educaţiei. Este important să ne exprimăm ideile şi opţiunile, astfel că, pentru facilitarea procesului de consultare publică, PNL a structurat o platformă online interactivă de comunicare, disponibilă la adresa Legile-educatiei. Pnl.ro, pe care vă încurajăm să vă spuneţi punctele de vedere”, arată preşedintele Comisiei de Educaţie şi Cercetare din PNL, Marilen Gabriel Pirtea. Comunicat de presă – deputat PNL Gabriel Pirtea

Sutrsa foto cdep