Publicat: 28 August, 2014 - 13:13

Trebuie să fii extrem de blocat mental – şi de partizan – să nu observi că postul public de televiziune se mişcă în direcţia bună: aceea a redevenirii sale ca post public.

După mai bine de două decenii de bâlbâieli şi de mişcări browniene, în care şi-a pierdut marea parte a personalului de calitate în favoarea canalelor comerciale, şi de încercări nereuşite de a le concura pe acestea cu armele lor, TVR reîncepe să joace un rol semnificativ în media video. Întâmplător sau nu, cursul coincide cu venirea la cârma sa a lui Stelian Tănase, iniţial promovat în speranţa unei prestaţii partizane faţă de cei care l-au susţinut, speranţă abandonată rapid, odată cu schimbările care au avut loc în arena politică. Semnalul revenirii l-a dat inspirata investiţie în transmisiile Campionatului Mondial de Fotbal (scumpă, dar a meritat) care a readus o mare parte a publicului migrator. Acesta a putut să constate că în afara transmisiilor sportive de calitate, TVR are – poate – cel mai bun telejurnal al momentului: amplu, echilibrat, decent şi competent – adică exact aşa cum nu sunt competitorii săi care mizează pe câştigarea de audienţă ieftină prin metode superficiale. Telejurnalul a mai dovedit şi că instituţia dispune de profesionişti autentici şi că nu este nevoie de “mercenari” care să-i împrospăteze prestaţia.

A mai venit TVR şi cu un capitol extrem de important: cel al documentarelor de excepţie, programate la concurenţă cu filmele de duzină ale trio-ului Van Damme, Seagal, Chan care au copleşit programele celorlalte televiziuni. Au fost difuzate şi câteva filme artistice de antologie (gen “Telecinemateca” de altădată) unde eu simt că lipseşte doar o Ecaterina Oproiu care să ne spună în câteva cuvinte ce vedem şi de ce este valoros ceea ce vedem.

Dar, cel mai important lucru pe care l-a adus noul curs al TVR este eliminarea partizanatului politic. Nu ştiu dacă cel mai pătimaş telespectator ar putea spune cu mâna pe inimă că postul naţional “ţine” cu Ponta, cu Băsescu sau cu Johannis. Asta, pe de o parte, e bine pentru publicul care caută repere reale, iar pe de alta este de-a dreptul periculos pentru Stelian Tănase, care nu va scăpa netaxat de aceste “derapaje”, mai ales că presiunile centrifuge se vor amplifica odată cu apropierea alegerilor. Singurul lucru bun pe care ar trebui să-l facă Tănase este ca, în cazul în care finaliştii din turul 2 se vor hotărî să se confrunte faţă în faţă, acest lucru să se întâmple la TVR. Dar, până atunci mai e…

Din nefericire această schimbare la faţă nu este însoţită de restructurările pe care le necesită o instituţie anchilozată, copleşită de nepotism şi coterii, sufocată de datorii care nu vor putea fi niciodată plătite – mai ales de cei care le-au făcut – şi de o birocraţie excesivă care face dificile plierile la un context în continuă mişcare.

Dar principalul obiectiv al instituţiei, cred, ar fi acela de a înlocui goana după o audienţă ieftină, cu preocuparea pentru una de calitate, care poate garanta şi suportul sănătos al publicităţii de care nu se poate lipsi, atâta timp cât taxa rămâne una simbolică...

Topic: 

Format: 

Rubrici: 

Punctul pe Y - acum 10 ani

Criza presei tiparite

Punctul pe Y / vineri 11 decembrie 2009 Nr: 2929

Criza presei tiparite

Odata cu clarificarea rezultatelor alegerilor prezidentiale (nu cred ca cineva se indoieste de faptul ca contestatiile PSD vor ramane un simplu exercitiu de demagogie), lucrurile par sa se limpezeasca si pe piata presei, unde o multime de titluri au fost tinute artificial in viata din interese propagandistice. Nu intamplator, semnalul l-a dat Sorin Ovidiu Vantu, omul care a demonstrat ca in afaceri nu se ataseaza de obiecte si ca poate taia in carne vie cand simte ca lucrurile nu mai merg. Dupa ce a alimentat generos, ani de zile, o divizie publicistica ce s-a latit dincolo de marginile plapumii rentabilitatii financiare, Vantu anunta ca de la 1 Ianuarie va renunta la doua titluri (Business Standard si Cotidianul) si la agentia de stiri cu care a incercat sa atace cvasi - monopulul lui Sarbu (NewsIn). Toate aceste titluri au inghitit in ultimii ani sume uriase, in pretul lor de scoatere la vanzare nemaigasindu-se decat un procent modest din ceea ce s-a cheltuit cu ravna de catre „dezvoltatorii” elitisti ai grupului, care au umplut depozitele Casei Scanteii cu carti si conturile grupurilor cu datorii neachitate. Cornel Nistorescu n-a lucrat de cand e el pentru un ziar cu un tiraj de 7000 exemplare - nivelul la care au adus „Cotidianul” lui Ratiu intelighentii din detasamentul autoproclamat „quality”.

Desigur, nostalgicii presei pot face infarct citind cifrele furnizate de BRAT. In urma cu 18-19 ani acestea ar fi parut derizorii - se lucra atunci cu tiraje de milioane sau de sute de mii. Adevarul de dupa Scanteia (un fel de bunic al „Gandului”) se batea cu Romania Libera a lui Bacanu pentru intaietate, blocand rotativele „Casei Scanteii” cu comenzile de tiraj de milioane. „Libertatea” pe care am scos-o la Revolutie in avampremiera presei libere, punea in pericol batrana rotativa a „Informatiei” cu aproape un milion de exemplare vandute zilnic iar ambulantii se bateau pe Brezoianu sa mai apuce o livrare.

Erau insa alte vremuri. Foamea de informatie, dar mai ales de atitdine, suprimate o jumatate de secol, a explodat pur si simplu, la fel ca „mamaliga” Revolutiei. Presa a fost primul segment al economiei romanesti care a lucrat dupa legile pietei: cererea a facut sa se nasca aproape peste noapte, sute, mii de titluri; dintre acestea alegandu-se si primele falimente. Invenstitiile in presa au fost cele mai rentabile si au adus cele mai rapide castiguri, majoritatea neimpozabile, iar calitatea de jurnalist a devenit accesibila aproape oricui, indiferent de gradul de alfabetizare. Ciclul didactic de 20 de ani prezis ca fiind necesar aproprierii democratiei coincide cu cel al cresterii si descresterii presei scrise. Iar momentul 2010 pare sa fie cel al limpezirii dramatice a peisajului in care vor mai supravietui, la nivel central, doar cu vreo 4-5 titluri, navigand ca niste „balene” intr-o mare coplesita de rapitorii tabloizi.

Anuntul lui Vantu deschide seria altor anunturi care vor surveni pe masura ce sursele de finantare, interesate de campania electorala, se vor inchide, iar cei care le-au operat isi vor indrepta atentia spre ziare de risc mai mic. In urma lor va ramane insa o armata de profesionisti ai condeiului a caror calificare nu-si va gasi utilitatea prin alte segmente mai putin atinse de criza.

Sursa zp.ro: http://www.zp.ro/module-Pagesetter-printpub-tid-5-pid-3118.phtml