4 decembrie 2021

Răpirea din Serai- Iconografii casnice şi noul val contextual

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Muzeul Naţional al Ţăranului Român are plăcerea de a vă invita la o nouă expoziţie a artistului Eugen Raportoru, vineri, 6 august 2021, la ora 17:00, la Sala Tancred Bănăţeanu. Explorând, mai nou, mediul instalaţiei pe lângă cel al picturii, datorită căreia este cunoscut publicului larg, Eugen Raportoru ne invită să pătrundem într-un spaţiu imersiv pornind de la tema carpetei, un simbol cultural asociat universului kitsch, dar căruia artistul îi conferă valenţe noi, prin transpunerea subiectelor carpetelor de largă utilitate, până în anii ’90, în pictură pe pânză.

Cele trei decenii care se împlinesc prin tranziţia dinspre regimul dictatorial comunist spre cel al capitalismului aducător de libertăţi neimaginate şi oportunităţi antreprenoriale de vis descriu o axă temporală în care s-a ridicat o nouă generaţie ce atinge maturitatea azi.

Sunt copiii care s-au născut în libertate, care au aflat de la televizor despre „cum a fost la revoluţie”, pentru mulţi dintre aceştia, Revoluţia sau momentul 1989 echivalând numai cu o pagină din manualul de istorie. Artefacte culturale şi obiecte de uz casnic ale vieţii de dinaintea noilor libertăţi capitaliste s-au păstrat pe alocuri, au îngheţat pe pereţii caselor bunicilor de la ţară sau au început să dispară treptat, pe măsură ce noul regim şi-a creat loc în inimile şi visele conştiinţelor alimentate de iluzia speranţei într-un nou weltanschauung, strălucitor şi aducător de bogăţii.

Printre aceste artefacte se regăseşte şi celebra carpetă de perete, o fereastră escapistă spre o lume în care răul se suspendă, spaţiu cu un caracter imuabil, ca un obiect de decor extras din basmul Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte adaptat pentru o punere în scenă dramatică la actualitatea momentului pre-decembrist şi jucat în post-contemporan.

După trei decenii de tranziţie şi aclimatizare cu noile medii de comunicare, simbolurile încep a fi reevaluate într-o revoluţie a contextualizării unor repere, care se simte la nivel politic şi sociologic şi generează schimbări de comportamente (woke culture, cancel culture – mişcări care recontextualizează simboluri asociate comunităţilor cărora li s-au impus măsuri represive în mod programatic). Astfel, lucruri considerate perimate şi futile devin interesante şi/sau seducătoare, numai prin rotirea poziţiei cu câteva grade a caleidoscopului social.

Carpeta este capul de afiş al unei iconografii de care societatea a încercat să se distanţeze odată cu întâlnirea universului multi-colorat capitalist, ca de o amintire a unei triste perioade, marcată de îngrădiri şi limitări. După o perioadă de aşezare, optica se schimbă, şi ce a intrat într-un con de umbră la un moment dat se întâmplă să şi revină, dar în altă cheie. Pictura lui Raportoru devine şi pretext pentru o expoziţie-instalaţie: Noul şi Vechiul sunt de fapt, aceleaşi. Trăim cu impresia că schimbăm metodele şi mediile, însă în esenţă suntem mult mai conservaţi în propriile mecanisme de vieţuire decât ne putem imagina – prin poziţionarea celor două fragmente de context casnic, din nou, sofaua şi televizorul – versus fotoliul şi monitorul digital, două instanţe ale aceluiaşi Weltanschauung, cel comunist versus cel capitalist.

Ilina Schileru, curator

Expoziţia se poate vizita la Sala Tancred Bănăţeanu, până pe 5 septembrie 2021, de marţi până duminică, între orele 10:00 şi 18:00. Acces din strada Monetăriei 3.

Preţul biletului de intrare: adulţi – 8 lei; pensionari – 4 lei; elevi şi studenţi, posesori ai cardului Euro 26, în vârstă de până la 30 de ani, persoanele adulte cu handicap mediu sau uşor – 2 lei