Publicat: 7 Martie, 2019 - 00:00
Care erau subiectele zilei în urmă cu un sfert de secol, în 1994?
După exact 49 de ani de la "guvernul de largă concentrare democratică" al lui PETRU GROZA, guvernul Nicolae Văcăroiu s-a revizuit...
"PE ICI, PE COLO, PRIN PUNCTELE ESENŢIALE!"
 
PATRU DINTRE CELE MAI IMPORTANTE MINISTERE AU ITULARI NOI:
 
APĂRARE- Gheorghe Tinca
 
INTERNE- Doru Tărăcilă
 
JUSTIŢIE- Gavril Iosif Chiuzbaian
 
TRANSPORTURI- Aurel Novac
 
PRIN CIVILIZAREA MINISTERELOR MILITARE SE DĂ CURS ŞI EXIGENŢELOR EUROPENE!
 
După toate semnele, această primă rundă va fi urmată de o a doua (cu 2 sau 3 portofolii) şi o masivă schimbare de titulari la eşalonul secretarilor de stat şi al adjuncţilor (în jur de 30!)
 
Mulţumit de rezultatul acestei remanieri
 
PREŞEDINTELE ILIESCU A PLECAT AZI DIMINEAŢĂ ÎNTR-O VIZITĂ ÎN LITUANIA, COREEA DE SUD ŞI CHINA
 

SĂPTĂMÂNA POLITICĂ

Lunga iarnă fierbinte a remanierii  

 
Considerat a fi fragil şi exţrem de vulnerabil la mişcările interne din coaliţia parlamentară, guvernul Văcăroiu a demonstrat, o stabilitate pe care puţini ar fi bănuit-o la începerea mandatului. Practic, dacă ne aruncăm ochii pe cifrele statistice, este - cu 15 Iuni de activitate - deja guvernul cel mai longeviv din agitata istorie postrevoluţionară. După guvernul provizoriu (decembrie 1989 - iunie 1990), guvernul Roman (iunie 1990 - septembrie 1991) şi guvernul Stolojan (octombrie 1991 - septembrie 1992), formula dlui Văcăroiu deţinea, până ieri, recordul de longevitate, iar prin această remaniere ameninţă să rămână în top.
 
Este acesta un paradox al fragilităţii, sau realitatea unor articulări interne optime? Pentru că, la ora acestui semi-bilanţ, nu putem să nu dăm Cezarului (echipa iniţială a guvernului PDSR) ce-i al Cezarului: performanţa traversării câtorva dintre cele mai dificile - mai... sinucigaşe - etape ale Reformei, pe care guvernările anterioare le-au evitat sau amânat tocmai datorită riscului major Ia care s-ar fi supus. Cu obiectivele imediate pe care le-a avut - reducerea totală a subvenţiilor, introducerea TVA, aplicarea măsurilor impuse de FMI prin acordul stand by - şi cu reflexul previzibil al tulburărilor sociale aferente, nimeni n-a îndrăznit să dea o viaţă prea lungă acestui guvern, considerat a fi unul tipic de sacrificiu şi a cărui demisie, de altfel, devenise o obsesie a oricărui tip de protest.
 
Ieri, după discuţii îndelungate, iniţiate încă de anul trecut de către PDSR, şi continuate, cu peripeţii, de-a lungul a peste trei luni, a fost anunţată, iată, noua formulă. Remanierea a doar patru dintre cele vreo şapte portofolii avute în vedere, reprezintă o primă etapă a restructurării guvernului. O etapă esenţială însă, dacă avem în vedere importanţa ministerelor: Apărarea, Internele, Justiţia şi Transporturile sunt domenii  fundamentale ale echilibrului politic şi, privit din această perspectivă, putem spune că deja avem de-a face cu un alt guvern. Teoretic. Pentru că practic sunt greu de estimat mutaţiile pe care le vor putea produce cei patru noi titulari, care nu reprezintă, prin ei înşişi, decât într-o mică măsură culoarea politică. Doar dl senator Tărăcilă, vicepreşedinte al Senatului şi al partidului de guvernământ, poate da un semnal legat de întărirea disciplinei de partid într-un guvern format cu precădere din tehnicieni. Dl Tinca este un distins diplomat, apolitic dl Chiuzbaian, un distins jurist cu preocupări ştiinţifice şi jurnalistice, iar dl Novac, un tehnician reputat şi acreditat de funcţiile deţinute în administraţia căilor ferate. Cel mai important semnal pe care-l oferă acest prim eşalon remaniat mi se pare a fi "civil"-izarea celor două ministere militare, contestarea tot mai vehementă a dlui Spiroiu şi conflictele dlui Dănescu constituind un bun prilej pentru a se efectua o astfel de mişcare ce corespunde, în ultimă instanţă, exigenţelor şi standardelor europene.
 
Nici urmă, deci, de miniştri peunerişti sau de altă culoare, după toată vâlva stârnită de tratativele şi incriminările ce au precedat această formulă. Care va fi, deci, suportul parlamentar al unui guvern care nici de data aceasta nu aruncă un "os" susţinătorilor săi tradiţionali? A reuşit PDSR-ul să-şi asigure "spatele" dinspre Convenţia Democratică şi PD într-atât încât să nu-i pese de retragerea sprijinului restului membrilor pentagonali? Sau să se fi încheiat un pact secret, temporar, în cadrul pentagonalei, pentru a se menaja suspiciunile externe faţă de tendinţele restauratoare din zona Executivului? Între atâtea speculaţii este greu de găsit o certitudine. Ne vor lămuri, poate chiar în această săptămână, mişcările din Parlament, iar un prim indiciu ni-I va oferi chiar validarea de către cele două Camere a noilor miniştri. Pană atunci rămân, alături de nedumeriri, speranţele că această formulă, ca şi cele care vor urma, vor fi mai apte să influenţeze pozitiv şi să accelereze procesul de privatizare şi să asigure o tranziţie paşnică prin câmpul minat al proceselor sociale generate de aplicarea condiţiilor puse de forurile financiare mondiale. Un singur lucru este cert: că nu acest guvern va aduce cu el atât de doritul pact social, care să permită armonizarea unor puncte de vedere contradictorii, în folosul unui progres comun. Că formula pe care unii politologi o consideră ideală (PDSR+CD) mai are de aşteptat, atât timp cât în politică va continua să primeze intransigenţa sectară, în faţa logicii reci a evidenţelor.
 
Octavian ANDRONIC
 

 
Naufragiul navei Fălticeni
 
• Catastrofa s-a produs sâmbătă, în Marea Egee, pe o furtună de gradul 8 
• Comandantul se află printre cei dispăruţi
 
Sâmbătă, la ora 13.30, în Marea Egee s-a scufundat nava "Fălticeni" a companiei "Alba Shipping" din Constanţa. Nava avea un deplasament de 4 800 tdw şi fusese construită în 1976, în Şantierul Naval Brăila. "Fălticeni" plecase din Constanţa pe 3 martie, încărcată cu îngrăşăminte chimice şi avea destinaţia Anglia. După ieşirea din strâmtoarea Dardanele, nava a fost surprinsă de o furtună de gradul 8, cu valuri de 14-17 m înălţime şi vânt de peste 80 km/h, scufundarea producându-se la circa 60 de mile marine de Capul Dora. Echipajul era compus din 24 de persoane. Operaţiunile de salvare au avut ca rezultat recuperarea a 20 de navigatori, care au ajuns ieri după-amiază la Istanbul. Comandantul navei - Dinei Turcu, şeful mecanic - Cornel Huliera, ofiţerul de punte - Ştefan Fodor şi timonierul - Liviu Bogătu nu au fost găsiţi de echipele de salvare, în zona naufragiului furtuna continuând şi ieri, cu aceeaşi intensitate. Directorul general al companiei, ing. Vasile Zaharia, puternic marcat de această catastrofă, ne-a declarat, aseară, că nu deţine date exacte despre cauzele accidentului.
 
La bordul navei "Fălticeni" s-a produs în decembrie 1991, un puternic incendiu, reparaţiile necesitând un an de lucru în şantier. "Alba Shipping" este o companie cu capital integral de stat având ca asociaţi "Navlomar" şi "Uzinexportimport" şi are în proprietate trei nave şi alte şapte sub contract de management.
 
Dan CONSTANTIN
 

SCANDALUL FLOTEI

Negocierile politice vor stopa ancheta de la PETROMIN?

 
La Constanţa, organele de anchetă continuă cercetările în cazul oneroaselor contracte de asociere semnate în anii 1991 şi 1992 de conducerea companiei de navigaţie „Petromin“ cu o serie de armatori străini. După cum am informat, trei foşti directori ai companiei şi fostul şef al Departamentului transporturilor navale se află sub stare de arest, recursul avocaţilor pentru continuarea cercetărilor în libertate fiind respins.
 
Evident, informaţiile despre mersul anchetei sunt foarte „subţiri“, presa beneficiind doar de „ajutorul“ avocaţilor care lansează doar ceea ce consideră că ar fi în avantajul clienţilor. 
 
Ancheta de la „Petromin" este urmărită cu maximă atenţie şi de forţele politice, în primul rând de Partidul Democrat. Dl Traian Băsescu, membru marcant al acestei formaţiuni politice este direct interesat ca ancheta Petromin să nu ducă la un proces public în care să fie puse sub lupă contractele de asociere încheiate în timpul ministeriatului său. Agitaţia dlui Băsescu din ultimele trei săptămâni a fost accentuată şi de ancheta începută în Grecia, în care, cap de afiş este armatorul Alafouzos. O implicare penală în anchetă a dlui Băsescu ar fi dezastruoasă pentru PD şi, pentru a evita acest risc, calea cea mai directă ar fi stoparea anchetei de la Petromin. Surse neoficiale au precizat reporterului „Liberpress“ că la runda de negocieri de săptămâna trecută dintre PDSR şi PD, „echipa trandafirului“ ar fi solicitat celor de Ia „trei roze“ o domolire a cercetărilor de la Constanţa. Remanierea de ieri a Executivului anulează speranţele PD spre o asemenea evoluţie.
 
Prin rămânerea la Ministerul de Interne, într-o poziţie cheie a dlui general George Ioan Dănescu şi numirea dlui Aurel Novac la Transporturi, credem că şirul dezvăluirilor spectaculoase în „Scandalul flotei" va continua. 
 
Dan CONSTANTIN