21 ianuarie 2022

S-a înscris Armata Română în Programul Rabla?

editorial
Distribuie pe rețelele tale sociale:

Aparent, răspunsul la această întrebare este negativ. Pentru că, până în prezent, nu există nicio confirmare oficială din partea conducătorilor oștirii române. Și, cu toate acestea, există indicii puternice cum că totuși, fără a beneficia de vreo compensație la o serie întreagă de capitole, armata noastră s-a înscris în Programul Rabla.

Argumentul cel mai strigător la cer ni-l oferă programul de înzestrare cu avioane de lupta multirol. Am achiziționat 12 aparate din Portugalia. Model F16. Nu ne ajung. Mai vrem 24. Și asta în timp ce mai multe state europene își anunță intenția fermă de a achiziționa cât de curând aeronave multirol din generația șase. Adică F35. Să enumerăm aceste state: Marea Britanie, Olanda, Italia, Polonia, Belgia, Elveția, Spania și Cehia.

Iată o ciudățenie de toată frumusețea. România este, vezi Doamne, capitala celor nouă. Nouă state partenere ale Statelor Unite, care asigură flancul sud-estic NATO. Teoretic, ne aflăm într-un pareneriat strategic consolidat de mai mulți ani cu Statele Unite. Nu avem încă liber la vize. Și nu se știe când vom avea. Și dacă vom avea vreodată. În schimb, avem liber la avioane F16, pe care, prin grija partenerului de la Washington, le recondiționăm și le facem să se ridice de la sol. Mai relatez încă o dată foarte pe scurt îndelungata istorie romantică a acestor minunate aparate zburătoare. Cândva, în urmă cu 20-30 de ani, acestea erau depozitate în cimitirul de avioane vechi și nefuncționale din deșertul Nevada. Până când Pentagonul s-a gândit că ar putea să facă o bună afacere. Le-a scos din cimitir, le-a vopsit, le-a pus în mișcare și le-a aterizat în Portugalia. Alt partener strategic. Nu le-a luat bani portughezilor decât pentru mentenanță. În schimb, Statele Unite au solicitat și au primit de la statul portughez o insulă. Evident, în scopul apărării de potențialii inamici. Portughezii au încercat să zboare cu aceste aeronave, până când s-au săturat să le tot facă recensământul avariilor. Și le-au lăsat la sol. Aici intervine din nou o inginerie a unei minți luminate de la Pentagon. Ce ar fi ca portughezii să fie ajutați să răsufle în fine liniștiți, iar aparatele F16 să ia drumul României? Un export. Din nou, aeronavele au fost vopsite și recondiționate. De astă dată pe bani românești. România le-a plătit portughezilor contravaloarea aparatelor F16. Dar banii au luat cât se poate de simplu drumul Statelor Unite. De ce? Pentru că ingineria este mai amplă. În generozitatea sa, partenerul strategic s-a gândit ca, în schimbul acestor bani veniți de la București și deturnați spre Washington, să le instaleze portughezilor pe insula preluată o stație radar. Firește, proprietate americană. Dar destinată tot apărării Portugaliei.

Se mai cuvine să menționăm un fapt important pentru ce a fost și pentru ceea ce urmează. Întrucât este vorba de zburătoare second-hand, care nu sunt deci achiziționate direct de la producător, procedura offset nu se poate aplica. Mecanismul offset este în general extrem de avantajos pentru statul care cumpără jucării militare. Pentru că, de regulă, în valoarea respectivă, fabricantul se angajează să facă investiții în țara beneficiară. Și de fapt ce urmează? Urmează că, pe lângă cele 12 aparate F16, dintre care nu se știe câte zboară și nici dacă vreunul este înarmat măcar cu un pistolet Carpați, domnul Viorel Pană, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, dezvăluie că Armata Română mai are intenția să mai achiziționeze cât se poate de repede pentru viitoarele două escadrile încă 24 de aeronave F16 second-hand. Nu se știe de unde. Și asta se întâmplă în timp ce aproape toți ceilați parteneri strategici ai Statelor Unite se pregătesc să cumpere aeronave de ultimă generație, a șasea, F35. Ne gândim și noi la treaba asta după orizontul anului 2030. Dar nu prea avem bani. Pentru că sumele uriașe împrumutate de Florin Cîțu de te miri unde, la dobânzi exorbitante, s-au pierdut undeva în Triunghiul Bermudelor. Mă ia durerea de cap când mă gândesc că, achiziționând nu rable F16, ci avioane din ultima generație multirol, în industria noastră de apărare americanii ar fi urmat să pompeze zeci de miliarde de euro. Păcat! Dar poate cine știe: dacă înscriem aceste avioane în Programul Rabla, poate avem o șansă de a ne alege cu o compensație. Cât de mică. Pentru a plăti la timp măcar pensiile militarilor.

Sursa: CorectNews