Publicat: 17 Mai, 2015 - 17:36
Share
Ideea aparţine unui parlamentar

Propunerea legislativă prevede ca magazinele mari să fie închise duminica şi de sărbători legale. Iniţiativa legislativă a deputatului liberal Tinel Gheorghe, care doreşte închiderea marilor magazine duminica, este „stupidă”, crede premierul Victor Ponta. De altfel, şi reprezentanţii societăţii civile, inclusiv producătorii locali în sprijinul cărora a fost lansat proiectul, se îndoiesc de succesul unei astfel de abordări. 

Ideea închiderii marilor magazine pe perioada weekendului ajunge pentru a treia oară în ultimii cinci ani, pe agenda Parlamentului. În acest an, măsura a fost propusă de liberalul Tinel Gheorghe, membru al Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaţilor. Parlamentarul crede că închiderea marilor lanţuri de magazine duminica ar îmbunătăţi viaţa românilor şi ar creşte profiturile producătorilor locali. Iniţiative similare au fost respinse şi în trecut de Parlament, mai ales că nici reprezentanţii societăţii civile nu văd cu ochi buni închiderea magazinelor duminica. 

„Eu cred că este bine să le lăsăm deschise, ca oamenii să cheltuie bani, iar cei care lucrează în weekend să fie plătiţi mai bine. Cred că este o măsură populistă, nu liberală. Este o măsură stupidă şi să daţi aviz negativ”, i-a sfătuit premierul Victor Ponta, miercuri, pe parlamentari. De altfel, şi analistul politic Adi Zăbavă consideră că iniţiativa închiderii magazinelor în weekend este una atipică pentru un liberal. 

„Nu cred că este susţinută de partidul din care provine deputatul şi nu are şanse să treacă de Parlament. Motivarea nu poate sta în picioare în anul 2015, într-o ţară din Uniunea Europeană”, este de părere analistul. Închiderea magazinelor duminica stârneşte revolta retailerilor Lansată la începutul acestei luni, iniţiativa stârneşte revolta retailerilor care vorbesc despre efectele în lanţ pe care le-ar putea aduce o astfel de măsură pe care o etichetează a fi „anticoncurenţială”.  

„Această măsură îi afectează în primul rând pe clienţi, apoi pe procesatori, furnizori, transportatori. 40-45% din vânzări se realizează în weekend, deci vom vinde mai puţin, ceea ce înseamnă că vom contribui mai puţin la bugetul de stat. De asemenea, va trebui să renunţăm la un număr de angajaţi”, a explicat Delia Nica, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).