Publicat: 18 Septembrie, 2020 - 12:44
Share

SOS Educaţie reală pentru toţi copiii: Şcoala din comuna Viişoara, Botoşani, are nevoie urgentă de conexiune la internet şi tablete pentru copii. Niciun copil nu are acces la şcoala online

Salvaţi Copiii România lansează un mecanism de sprijin pentru şcolile din ţară care funcţionează în varianta hibrid sau în scenariul roşu şi nu sunt dotate pentru a permite participarea reală a copiilor la orele online. Astfel, organizaţia face un prim apel pentru dotarea Şcolii din comuna Viişoara, judeţul Botoşani, care are nevoie urgentă de conexiune la internet, table pentru scris, 153 de tablete pentru copiii vulnerabili şi măşti de protecţie.

Potrivit datelor comunicate oficial de Ministerul Educaţiei la debutul anului şcolar, 4.915 şcoli funcţionează în scenariul galben, în care copiii participă, prin rotaţie, la ore atât cu prezenţă fizică, cât şi online şi 263 care funcţionează în scenariul roşu, cu participare exclusiv online. Datele sunt în dinamică, iar evoluţia epidemiologică poate schimba modelul de participare şcolară.

"Şcoala noastră este într-o zonă defavorizată şi niciun copil nu deţine un dispozitiv de învăţare online. Dacă maine şcoala noastră ar intra în scenariul roşu, nu am putea organiza învăţămânul online, copiii devenind victime nevinovate ale unei situaţii pe care nimeni nu a prevăzut-o.

Faptul că Salvaţi Copiii se implică în susţinerea şcolii noastre este foarte important pentru copiii acestei comunităţi şi va face diferenţa între participare şi neparticipare şcolară, nu speram că cineva ne va răspunde aşa că vă mulţumim", spune Anca Bejinariu Directoarea şcolii.

Şcoala Dimitrie Brandza din Viişoara îşi desfăşoară activitatea în două cladiri. În prezent, copiii nu mai au măşti, iar detegenţii pe care şcoala i-a primit de la Primărie ajung doar pentru o lună.

Pentru ca situaţiile de excluziune şi discriminare în care au fost puşi copiii vulnerabili în timpul stării de urgenţă să nu se repete odată cu începerea noului an şcolar, Organizaţia Salvaţi Copiii România accelerează programul de dotare a acestora cu tablete conectate la internet şi, ca urmare a solicitărilor primate, adaugă o componentă de dotare a şcolilor.

Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România, a precizat: "Neparticiparea şcolară are efecte pe termen lung şi la fel de periculoase ca pandemia. De aceea, e esenţial ca toţi copiii să aibă acces la educaţie, fiind, în acelaşi timp, protejaţi sanitar.

Problemele din şcoli sunt cronice şi suntem în situaţia în care trebuie să rezolvăm în egală măsură dotarea fizică a claselor cu acces la internet şi laptopuri, igienizarea claselor, dotarea copiilor vulnerabili cu tablete, pentru a nu rămâne în afara procesului de educaţie, precum şi crearea unei biblioteci virtuale, unde profesorii să găsească resurse pentru educaţie online".

Mecanismul de intervenţie pentru pregătirea şcolilor este pus la dispoziţia tuturor actorilor economici, care pot să contribuie la dotarea promptă a şcolilor, astfel încât toţi copiii să poată participa în mod real la educaţie. Contul Organizaţiei este RO45RNCB0071011434790144 (RON), iar contractul de sponsorizare poate fi descărcat de aici.
De asemenea, persoanele fizice pot ajuta printr-o donaţie online: https://bit.ly/3k22P0W.

Închiderea şcolilor, în contextul pandemiei de COVID-19, a avut consecinţe negative atât asupra progresului educaţional al copiilor, cât şi asupra sănătăţii emoţionale a acestora.

"Anul şcolar nu poate să fi început doar pentru unii copii. Accesul real la educaţie nu înseamnă prezenţa în catalog, ci instrumente reale de participare, astfel încât niciun copil să nu fie exclus pentru că nu are acces la internet sau o tabletă", a spus Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România.

Datele studiului "Impactul Covid-19 asupra copiilor din România" realizat de Salvaţi Copiii România arată că aproape jumătate dintre copiii din România nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecţiile online.

Închiderea şcolilor şi organizarea arbitrară a unor cursuri şcolare online, acolo unde a fost posibil şi fără instrumente de evaluare a calităţii procesului de educaţie, a dus la situaţii-limită.

Una dintre acestea este deosebit de gravă: îngrădirea accesului la educaţie pentru copiii vulnerabili, fără acces la internet şi/ sau la dispozitive care să le permită participarea online.

Inechităţile sociale au fost agravate, în cazul copiilor care nu au avut acces la şcoala online, iar izolarea, marginalizarea şi discriminarea au repercusiuni atât educaţionale, cât şi psiho-emoţionale pe termen lung.

În timp ce, în Spania, 5-9% dintre copii, iar în Finlanda, 18% dintre copiii cu venituri modeste au declarat că nu au acces la o tabletă ori la un computer (potrivit dateleor Save the Children International), în România, estimările se situează între 250.000 de copii (Ministerului Educaţiei şi Cercetării) şi 1.800.000 de copii, adică aproximativ jumătate dintre copiii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal/ profesional care au la dispoziţie, în familiile lor, doar telefonul mobil, ceea ce nu permite o participare reală la actul educaţional şi nici o comunicare adecvată cu cadrul didactic şi colegii în webinariile clasei.

Context
Raportul "Salvaţi-ne educaţia" (Save Our Education , lansat la nivel global de Save the Children International) estimează că, la începutul lunii aprilie 2020, în încercarea de a stopa răspândirea virusului SARS CoV-2, 1,6 miliarde de elevi la nivel global - 91% din numărul total - nu mergeau la şcoală. Pentru prima dată în istoria învăţământului modern, o întreagă generaţie de copii la nivel mondial îşi întrerupea studiile.

De asemenea, datele studiului "Impactul Covid-19 asupra copiilor din România", realizat de Salvaţi Copiii România arată că aproape jumătate dintre copii nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecţiile online, iar peste 50% spun că unul dintre riscurile majore ale acestei perioade a fost dependenţa de internet şi, ca atare, expunerea la conţinut agresiv şi la fake news.

Studiul "Impactul Covid-19 asupra copiilor din România" a fost realizat în urma consultării a 5.000 de copii din România, din ciclul de învăţământ primar, gimnazial şi liceal, prin intermediul unui sondaj online.

*** Despre Organizaţia Salvaţi Copiii: 30 de ani
De 30 de ani, Salvaţi Copiii România construieşte programe sociale, politici publice şi practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza şi complexitatea proiectelor la nivel naţional fac din organizaţie o instituţie socială esenţială, al cărei rol este medierea între societatea şi autoritatea publică, în beneficiul copilului. În trei decenii de activitate, Salvaţi Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluţii concrete pentru protejarea şi sprijinirea copiilor vulnerabili şi a militat, în acelaşi timp, pentru o colaborare viabilă cu autorităţile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvaţi Copiii şi-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităţilor publice, în aşa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor.

Totodată, organizaţia a reuşit să creeze reţele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilităţii sociale a companiilor şi a societăţii, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supravieţuire, educaţie, protecţie şi participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. În cei 30 de ani de activitate, peste 2.200.000 de copii au fost implicaţi în programele şi campaniile Organizaţiei Salvaţi Copiii.

Tag-uri Institutii: