30 septembrie 2022

Senatul a adoptat organizarea claselor de acomodare pentru copii români care revin acasă după ce au urmat forme de învăţământ în străinătate

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Senatul a adoptat în unanimitate iniţiativa USR – organizarea claselor de acomodare pentru copii români care revin acasă după ce au urmat forme de învăţământ în străinătate

Senatul a adoptat în unanimitate iniţiativa legislativă a USR: înfiinţarea grupelor de acomodare pentru copiii care revin din Diaspora, în cadrul cărora preşcolarii şi elevii vor beneficia de cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie română, în paralel cu orele de curs obligatorii.

Iniţiativa legislativă a deputatelor Oana Ţoiu şi Simina Tulbure a fost adoptată în unanimitate, cu 105 voturi PENTRU. Senatul este cameră decizională, iniţiativa merge acum la promulgarea de către preşedintele Klaus Werner Iohannis.

Propunerea de lege prevede faptul că, la cererea părintelui/ reprezentantului legal al elevului care nu a fost înscris în sistemul de învăţământ din România în ultimii doi ani, inspectoratele şcolare organizează în cadrul unităţilor de învăţământ grupe de acomodare, în cadrul cărora sunt predate noţiuni de limbă, cultură românească, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

„În plină pandemie, românii din Diaspora au trimis acasă 3,4 miliarde de euro, depăşind investiţiile străine directe pentru prima dată în ultimul deceniu. Este cel mai ridicat nivel al remitenţelor din UE dar România are nevoie în special de mintea, de energia, de spiritul antreprenorial al românilor care sunt acum răspândiţi prin toate colţurile lumii. Să le cerem să se întoarcă este în zadar până nu folosim mai cu rost banul public şi nu creştem pentru toţi românii standardele educaţionale şi ştim că familia rămâne pe primul loc în decizii, peste 70% din banii trimişi acasă fiind destinaţi sprijinului pentru aceasta. Pentru copiii familiilor care aleg să se întoarcă de acum şcolile vor organiza grupe de acomodare pe tot parcursul anului, în paralel cu cursurile tipice, şi sperăm că o integrare mai bună a copiilor va stabiliza şi o reinserţie de succes a părinţilor pe piaţa forţei de muncă unde acum avem un deficit de resurse umane calificate”, a declarat Oana Ţoiu, preşedinta Comisiei pentru tineret şi sport şi deputată în Comisia pentru muncă şi protecţie socială, co-iniţiator.

Asemenea sisteme de integrare există şi sunt funcţionale în numeroase ţări precum Franţa, Luxemburg sau Canada. În Quebec primele clase de acomodare au fost înfiinţate încă din anul 1969.

Este ştiut că elevii, chiar şi cei care au mai fost şcolarizaţi în România, se confruntă uneori cu dificultăţi de exprimare şi scriere după o perioadă de timp petrecută în străinătate, iar cea mai eficientă pentru integrarea lor rapidă este sprijinirea acestora prin cursuri intensive de limba română, în timp ce urmează cursurile clasei în care au fost integraţi în urma echivalării, astfel încât să avanseze în ritm similar colegilor lor. Din datele inspectoratelor şcolare 10.000 – 11.000 de copii români care au început educaţia în altă ţară se integrează în sistemul românesc, anual.

„Mă bucură faptul că întoarcerea românilor din diaspora acasă depăşeşte bariera politică a partidelor din Parlament. Mulţumesc tuturor celor care au votat pentru adoptarea legii. Educaţia copiilor anterior şcolarizaţi în diaspora este un element important în decizia părinţilor de a reveni în România, iar grupele de acomodare vin să susţină integrarea sau reintegrarea acestora în societate. Din păcate, drumul pe care îl ia acum sistemul educaţional din România, în frunte cu ministrul Cîmpeanu, nu este unul de viitor. Sper totuşi că situaţia nu va rămâne aşa şi că vom redeveni un stat care priveşte spre un viitor european.”, a declarat Simina Tulbure, deputată diaspora, Comisia pentru învăţământ.
Declaraţie de presă – Deputat USR Oana Silvia Ţoiu

Sursa foto Facebook Oana Silvia Ţoiu