30 iunie 2022

SERVICII ȘI… SERVITORI

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Secolul în care ne aflăm a debutat cu o fantastică înflorire a serviciilor de informații,  de spionaj și de contraspionaj . Dacă în urmă cu un veac aceste servicii erau formate din mici grupuri de aristocrați amestecați în războiul secret (dar aleși ,,pe sprânceană” ) , în prezent aceste servicii (agenții) se prezintă ca niște mașinării ce angrenează mii de agenți,  tehnologii dintre cele mai avansate , devenind o parte esențială a sistemului de apărare și securitate a realității geopolitice pe care o trăim si care este permanent într-un proces de transformare și  modificare .

Aflați mereu într-o luptă contra cronometru cu inamici văzuți si nevăzuți,  agenții trebuie să aducă la cunoștința superiorilor noi piese pentru a completa și înnoi puzzle-ul . Este o meserie mereu periculoasă și întotdeauna dificilă.  Sarcina de a interpreta imaginile astfel formate și de a semnala puterii politice semnificația lor profundă  rămâne apanajul celor care îi conduc pe agenți. Ajuns la acest stadiu , serviciul secret trebuie să fie în stare să aleagă cu hotărâre intre diversele posibilități pe cea mai potrivită,  tot așa cum un bun medic este în stare să stabilească un diagnostic ,  fără a se ascunde în spatele unui maldăr de analize și examene medicale .

Înfruntarea dintre Est și Vest , dintre Europa -SUA – Japonia – China – India – Rusia , pe plan economic are consecințe directe asupra serviciilor de informații , a complexității crescânde a universului serviciilor speciale de intelligence , dar și ca o consecință a apariției de noi state și a ascensiunii de noi puteri mondiale . Trebuie amintite aici cele mai importante servicii și agenții de spionaj ale lumii , enumerând pe cele occidentale cât și pe cele asiatice: CIA /SUA , MOSSAD/ISRAEL , Mİ6/UK , DGSE/FRANȚA , BND/GERMANIA , ASIS/AUSTRALIA , FSB/RUSIA , GUOANBU/CHINA , RAW/INDIA , ISI/PAKISTAN , BAKIN/INDONEZIA. Căndva și România era în topul celor mai bune servicii secrete din lume prin DSS si apoi prin Securitate , însă după 1990 aceste structuri de mare importanță națională au cazut sub influența străinătății…

Viciul radical al societății românești este cel a neadevărului formelor  , fie ele politice , economice , culturale sau de altă natură,  importate din alte civilizații,  în măsura în care acestea nu izbutesc să corespundă unui fond autohton. La români,  apartenența etnică ( neamul și limba) dar și cea religioasă ( legea sfântă) , par să fie oarecum inseparabile  , nu numai din perspectivă istorică  , dar și pe plan politic. În această situație se pune problema adevărului ascuns în  străfundurile corpului social românesc , cu implicații multe și variate…

În limbajul nostru curent , fie că ne referim la situații conflictuale interne sau internaționale,  fie că este vorba de campanii politice , electorale sau comerciale,  au intrat termeni precum propagandă și manipulare , război psihologic , electronic    sau cibernetic , război mediatic-informațional , etc . Acești termeni pot fi folosiți adesea cu o mare rezonanță malefică . De fapt , în societatea informațională contemporană  , din ce în ce mai sofisticat  tehnicizată , aproape nu trece o clipă fără ca cineva să încerce să  ne influențeze sau să ne orienteze într-un fel sau altul într-un anume scop , de multe ori neidentificabil cu precizie.

Intelligence-ul oferă atât cheia pentru câștigarea războaielor cât și șansa de a le preveni. Intelligence-ul are puterea de a secretiza totul , dar și capacitatea de a descifra mistere. Poate crea aparențe ca fiind realității.  Poate simula și disimula orice… Intelligence-ul implică atât creiere cât și tehnologii avansate pe care le folosește în   slujba interesului național , adevărului sau președinților de state . Puterea intelligence-ului în timp de pace și razboi reprezintă calea către înțelegerea misiunii și importanței pe care le are acest domeniu vast , indiferent de perioada istorică pe care o traversează .

În ceea ce privește ,,bucătăria internă românească” lista amenințărilor la securitatea națională a fost extinsă semnificativ . Au fost incluse în proiectul de lege : criminalitatea organizată ;   acțiunile ce vizează sistemul de administrație,  de sănătate,  de educatie , de patrimoniu cultural , de comunicații și tehnologia informației,  precum și interesele financiare , economice , energetice , științifice si de cercetare ale României.  Acest proiect de lege completeaza un pachet mai larg format din zece proiecte de legi privind securitatea națională a României.   Așadar  , toate domeniile de activitate intră în categoria potențialelor amenințări la securitatea națională.

Extinderea listei pe care am prezentat-o,  oferă posibilitatea serviciilor secrete și de informații să realizeze interceptări  , înregistrări și filaje pe baza Mandatelor pe Siguranță Națională  ( MSN.uri) , obținute de la un judecător.  Potrivit art.16 din respectivul proiect de lege , SRI adresează solicitări de emitere a MSN.urilor direct Președintelui Înaltei Curți de Casație și Justiție,  fără să mai treacă prin filtrul Parchetului General , ca până acum .  Astfel serviciile de informații pot deveni din nou un veritabil organ de urmărire penală,  ceea ce a fost interzis printr-o decizie a Curții Constituționale în anul 2016 .  O altă decizie a CCR a fost aceea ca informațiile obținute pe baza MSN.urilor să nu mai fie folosite ca mijloace de probă în procesul penal.   În 27 mai a.c. premierul Ciucă a anunțat că proiectele legilor securității naționale vor fi analizate în cadrul fiecărui partid politic din coaliția de guvernare , ca apoi acestea să meargă la Guvern pentru a fi trimise mai departe la Parlament .

Ar fi bine de știut și de către sicietatea românească în ansamblul ei , pozițiile , părerile și hotărârile PSD , PNL dar mai ales cele din cadrul UDMR , în această chestiune de mare importanță națională .