20 septembrie 2021

Solicitări ale Asociaţiei Forumului Judecătorilor din România

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Asociaţia Forumul Judecătorilor din România, Asociaţia Mişcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor şi Asociaţia Iniţiativa pentru Justiţie solicită Consiliului Superior al Magistraturii să revină asupra cuantumului taxei de înscriere la concursului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii şi la concursul de admitere în magistratură, precum şi să stabilească perioade adecvate calendarului de concurs, în raport de deficitul grav de personal cu care se confruntă magistratura

Faţă de hotărârile adoptate de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) în şedinţa din data de 27 iulie 2021, cu privire la organizarea concursului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii şi la concursul de admitere în magistratură, solicităm următoarele:

1. Să se revină asupra cuantumului taxei de înscriere la concurs, în sensul stabilirii unui cuantum adecvat posibilităţilor financiare ale unor persoane aflate la începutul carierei, care vor să acceadă în magistratură.

Taxa de înscriere la concurs a fost stabilită la suma de 1.400 lei, faţă de 650 lei, cât a fost în anul 2019 (ultimul an în care au mai fost organizate aceste concursuri), astfel că este mai mult decât dublă faţă de precedenta, fără ca această creştere să aibă o justificare evidentă. O astfel de taxă, al cărei cuantum depăşeşte venitul minim pe economie, poate fi un real impediment la înscrierea la aceste concursuri, în condiţiile în care candidaţii sunt, în marea lor majoritate, persoane aflate la începutul carierei, iar un candidat care nu locuieşte în Bucureşti trebuie să suporte şi numeroase alte cheltuieli (cazare, transport).

2. Să se revină asupra calendarului de concurs, în sensul stabilirii unor perioade adecvate deficitului grav de personal cu care se confruntă magistratura.

Plenul CSM a stabilit ca cele două concursuri să se desfăşoare aproximativ în aceeaşi perioadă, şi anume iulie 2021-aprilie 2022, deşi în anii trecuţi durata a fost sensibil mai scurtă, şi anume septembrie 2019-februarie 2020, respectiv iulie-octombrie 2018, iar, pe de altă parte, este de notorietate faptul că instanţele şi parchetele se confruntă cu un deficit grav de personal.

Acest deficit a fost generat atât de faptul că în anul 2020 nu s-au organizat examene de admitere, cât şi de numărul excepţional de mare de pensionări înregistrat în anul 2021. În aceste condiţii, o variantă de rezolvare a crizei de personal ar fi fost organizarea în următoarea perioadă de timp a mai multor concursuri – aşa cum s-a procedat de altfel în trecut -, însă această variată devine impracticabilă din cauza calendarului de concurs.

În acest context atragem din nou atenţia asupra faptului că CSM, deşi este în al cincilea an de mandat, nu a elaborat o strategie cuprinzătoare de gestionare a resurselor umane, şi nici nu s-a preocupat să facă proiecţii pe termen mediu şi scurt ale evoluţiilor intrărilor şi ieşirilor din sistem. Mai mult, CSM nu a elaborat până în prezent raportul privind starea justiţiei pentru anul 2020 – raport care trebuie să conţină inclusiv date statistice privind posturile vacante din sistem – deşi prevederile art. 38 alin. 6 din Legea nr. 317/2004 îi impuneau să elaboreze raportul până la data de 15 februarie a acestui an.

Asociaţia Forumul Judecătorilor din România
Asociaţia Mişcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor
Asociaţia Iniţiativa pentru Justiţie