26 mai 2022

SONDAJ: 96% dintre testele pe bază de salivă pentru elevi au fost administrate acasă

Distribuie pe rețelele tale sociale:

SONDAJ: 96% dintre testele pe bază de salivă pentru elevi au fost administrate acasă, durata medie creşte de la 5 la 17 minute, dacă testul e făcut la şcoală

* 96% dintre elevi s-au testat cu testele rapide de salivă acasă, nu la şcoală.

* Durata medie a testării este de 5 minute, acasă, şi creşte la 17 minute, în cazul testelor administrate la şcoală.

* 56,7% dintre elevi consideră că testarea pe bază de salivă poate contribui la creşterea gradului de siguranţă sanitară în şcoli.

 

Cu toate că vasta majoritate a elevilor, 98%, afirmă că a primit de la şcoală teste rapide pe bază de salivă, 96% dintre aceştia afirmă că testarea are loc acasă, nu la şcoală. În ceea ce priveşte durata procesului de testare, durata cel mai frecvent indicată la nivelul întregului eşantion a fost de 5 minute, în timp ce elevii care se testează la şcoală indică o durată medie de 17 minute a procesului de testare, potrivit unui sondaj online derulat de Organizaţia Salvaţi Copiii România.

Din răspunsurile primite de la elevi, testele au fost ambalate individual (48% dintre răspunsuri) sau câte două. Deşi, în cele mai multe cazuri, profesorii au fost cei care s-au ocupat de ambalare, au existat şi situaţii în care aceasta s-a realizat cu ajutorul elevilor sau exclusiv de către elevi.

În ceea ce priveşte includerea de instrucţiuni cu privire la aplicare, nu a existat o procedură unitară, unii elevi afirmând că au primit şi instrucţiuni alături de kit-urile de testare, în timp ce alţii au semnalat în mod expres absenţa oricăror instrucţiuni scrise.

Numeroase opinii primite semnalează îngrijorări referitoare la siguranţa procesului de ambalare şi posibila afectare a siguranţei/relevanţei testelor prin manipularea sau ambalarea necorespunzătoare.

Datele anchetei online a Salvaţi Copiii România mai arată că:

* Majoritatea elevilor (aproape 82%) consideră că utilizarea testelor pe bază de salivă este foarte simplă sau simplă, în timp ce doar 1,6% dintre răspunsuri indică un grad ridicat de dificultate.

* Peste jumătate dintre respondenţi (56,7%) consideră că testarea pe bază de salivă poate contribui la creşterea gradului de siguranţă sanitară în şcoli, în timp ce aproape 14% nu au putut aprecia, la momentul completării chestionarului, dacă impactul va fi unul bun.

* Din opiniile primite de la elevii care nu cred că aceste teste pot contribui la creşterea gradului de siguranţă, principalele motive de neîncredere care rezultă ţin de: relevanţa limitată a testării pe bază de salivă (mai ales eventualele rezultate fals negative), modul de ambalare şi distribuire şi onestitatea în procesul de testare şi transmitere a rezultatelor testării.

* Mai puţin de un sfert dintre elevi a afirmat că, într-o eventuală situaţie de refuz al testării sau comunicării rezultatelor, s-ar putea confrunta cu presiuni din partea cadrelor didactice (20,1%) sau a colegilor (3,6%). Pentru 28% dintre respondenţi, există convingerea că un astfel de refuz nu ar atrage nicio consecinţă, în timp ce 45,1% spun că nu ştiu care ar putea fi consecinţele.

OPINII ALE ELEVILOR

„Datorită faptului ca testele nu au venit ambalate individual şi au fost ambalate de către personalul şcolilor există foarte multe şanse să fie contaminate. Mulţi probabil nu le vor face sau nu vor raporta rezultatul real, în favoarea lor. Sunt mulţi bani cheltuiţi inutil, dar de altfel ne plângem că nu avem bani! Cu ceea ce s-a cheltuit pe testele astea se puteau face extrem de multe lucruri mult mai utile!”

„Din clasa mea ştiu 3 elevi care chiar au făcut testul, restul au zis că au ieşit negative, dar nu l-au făcut”

„Testele pe bază de salivă, mai ales că nu sunt chiar obligatorii şi mai ales că sunt doar de două ori pe săptămână făcute (ceea ce mi se pare incredibil de puţin), sunt aproape nefolositoare. Au un procentaj mic de a spune exact ceea ce se întâmplă şi le-am primit doar săptămâna asta. Din câte am înţeles, astea au fost toate. În opinia mea, sunt bani aruncaţi degeaba. Oricum, masca e purtată doar formal, toată lumea şi-o dă în pauză jos şi pe bună dreptate, nu poţi să stai fără apă/mâncare 6-7 ore la şcoală +2 pe drum şi să ajungi să mănânci la 15.00 pentru prima dată. Chiar ar trebui elaborat un plan mai bun”.

„Dacă toată lumea trimite rezultatele testelor cu simţ de răspundere (testele să fie făcute în zilele respective, conform instrucţiunilor), testele ar putea reprezenta o evidenţă a celor sănătoşi şi a celor bolnavi… Am putea chiar sa prevenim infectarea altor colegi. Nu-mi prea pasă de presiunile făcute de ceilalţi, pentru că, până la urmă, ţine strict de conştiinţa şi dorinţa fiecăruia de a face sau nu testul”.

Fişă tehnică/Metodologie

Tipul studiului: Consultare rapidă, prin culegerea online a datelor, cu sprijinul Consiliului Naţional al Elevilor. Grupurile ţintă au fost formate din elevi din învăţământul primar, gimnazial, liceal şi profesional, pe baza unui eşantion neprobabilistic, format din 4.932 de elevi.

Datele au fost culese în perioada 6 – 13 decembrie.

RECOMANDĂRI

Organizaţia Salvaţi Copiii România recomandă autorităţilor o comunicare clară, cu privire la caracteristicile şi marja de eroare a acestui tip de testare şi posibilul impact al ambalării improvizate.

Totodată, este necesară asigurarea accesului gratuit la testare rapidă (nazală) în cadrul cabinetelor de medicină şcolară şi/sau la testare PCR, prin colaborare cu DSP, pentru elevii ale căror teste de salivă au avut rezultate pozitive.

DATE DE CONTEXT

Amintim că Organizaţia Salvaţi Copiii a solicitat autorităţilor pregătirea sistemului de învăţământ pentru utilizarea acestor teste cu salivă încă din luna aprilie a acestui an (1), invocând sutele de studii de specialitate care demonstrau acurateţea şi caracterul practic, dar şi experienţa altor state (Germania, Franţa, Marea Britanie, Austria, Japonia, Portugalia, Italia) care au integrat imediat această soluţie medicală în setul lor de măsuri de susţinere a participării şcolare a copiilor, ca prioritate în asigurarea protecţiei sanitare în şcoli. (2)

Datele statistice privind abandonul şcolar (anual, 35.000 de elevi părăsesc sistemul preuniversitar), fenomenul copiilor aflaţi în afara şcolii (275.000 de copii între 7 şi 17 ani) şi analfabetismul funcţional (41% la citire, 46,6% la matematică şi 43,9% la ştiinţe) ne obligă să fim responsabili cu generaţiile actuale de elevi şi să emitem soluţii şi poziţii doar despre ce putem face şi cum putem contribui ca participarea şcolară a copiilor să fie continuă şi lipsită de riscuri.

Persoană de contact: Roxana Paraschiv, coordonator Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, Salvaţi Copiii – roxana.paraschiv@salvaticopiii.ro.

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii:

De 31 de ani, Salvaţi Copiii România construieşte programe sociale, politici publice şi practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza şi complexitatea proiectelor la nivel naţional fac din organizaţie o instituţie socială esenţială, al cărei rol este medierea între societate şi autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvaţi Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluţii concrete pentru protejarea şi sprijinirea copiilor vulnerabili, şi a militat, în acelaşi timp, pentru o colaborare viabilă cu autorităţile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvaţi Copiii şi-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităţilor publice, în aşa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizaţia a reuşit să creeze reţele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilităţii sociale a companiilor şi a societăţii, în sens larg.

În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supravieţuire, educaţie, protecţie şi participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. Peste 2.570.000 de copii au fost implicaţi în programele şi campaniile Organizaţiei Salvaţi Copiii.

*

(1) Comunicat de presă, Salvaţi Copiii solicită extinderea programelor remediale pe timpul verii şi, pentru a preveni răspândirea COVID-19, introducerea testelor rapide cu salivă şi non-invazive în şcoli, 28 aprilie 2021.
https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/media/Documente/Salvati-Copiii-Scrisoare-deschisa-catre-Prim-ministru-Ministrul-Educa-_.pdf

(2) Vezi National Center for Biotechnology Information: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/