Publicat: 22 Iulie, 2012 - 07:00
(Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut)

Poate nici un domeniu al activităţii omeneşti nu este mai deschis nefastului  comprimat în expresia “când vrea dracu dintr-odată-ţi umple sacul!”. Printre cei mai supertiţioşi oameni, cei de la poliţia rutieră sunt recunoscuţi pentru abţinerea în a anticipa cât de “bine vor evolua  elementele de comparaţie, accidente, morţi, răniţi” deoarece imediat le sună în urechi şi  subconştient trâmbiţa lui Michiduţă care, nu se poate să nu le rezerve o surpriză!

Îmi amintesc de asemenea discuţii, extrem de concise cu Vasile Manea care, la remarca subsemnatului potrivit căreia după o perioadă de acalmie şi zile fără evenimente nedorite anticipăm un val de asemenea nenorociri, sărea ca ars şi mă ruga să nu-mi duc profeţia nenorocită pană la capăt. Că o duceam ori nu, ca un făcut, ne pricopseam cu zile pline de accidente care mai de care mai grave şi, nu puţine, adevărate catastrofe rutiere.

Iată, semestrulI/2012, în condiţiile unei ierni extrem de dure al cărui suflu a bântuit drumul din România pană către martie a fost resimţit în statistica rutieră cu ceva reduceri modice la numărul accidentelor şi persoanelor decedate.

Concret situaţia se prezintă după cum urmează:
 
PERIOADA  SEM.ESTRUL I NR. ACCIDENTE DECEDAŢI RĂNIŢI GRAV
ANUL 2011 3990 851 3804
ANUL 2012 3980 790 3823
DIFERENŢE  -10 -61 + 19

Dacă extindem perioada de comparaţie dincolo de limitele semestrului I , şi ne raportăm la primele 15 zile ale lunii iulie curent, atunci constatăm următoarea situaţie operativă:

Perioada comparată  Număr total de accidente grave Număr total de persoane decedate nNumăr total de persoane grav rănite
Şase luni + 15 zile din iulie 2011 4489 959 4291
Şase luni +15 zile din iulie 2012  4330 859 4291
Diferenţe - 159  - 100  - 119

De reţinut un aspect deosebit de important din tabelul sinoptic al cauzelor imputabile unor anumite categorii de participanţi la trafic:
Conducătorul de autovehicul, amator şi profesionist este responsabil de comiterea a 45 la sută din totalul celor 4330 de evenimente rutiere înregistrate de la 1 Ianuarie până la 15 Iulie curent; pietonul are vinovăţie însumând un coeficient de 23 la sută, celorlalte categorii, biciclist, motociclist, căruţaş, motoretist etc. revenindu-le restul.


Prin legea rutieră în sarcina şoferului sunt stabilite 24 de cauze potenţial periculoase  care nesocotite, încălcate, nerespectate, produc evenimente rutiere, de la simple şi banale coliziuni la catastrofe rutiere. Cazuistica accidentogenă imputabilă şoferului evidenţiază cauzele primordiale ale criminalităţii rutiere, după cum urmează: viteza neadaptată la condiţiile concrete de drum  însumează pentru perioada semestrului I /2012 un număr de 735 abateri sau accidente grave  în urma cărora au murit  158 de peraone alte 789 fiind grav rănite; pe locul imediat următor, ca număr şi gravitate, regăsim unul dintre cele mai vechi şi constante păcate ale driverilor, respectiv cel referitor la neacordarea priorităţii pietonilor cu 350 de accidente în urma cărora au decdat 32 persoane alte 328 fiind grav rănite; înrudit cu acest păcat întâlnim accidentul rutier datorat neacordării priorităţii vehiculelor care a generat 322 evenimente cu 32 decedaţi şi 342 grav răniţi.

Forma evidentă a dispreţului faţă de lege se regăseşte în atitudinea unor şoferi care deşi au consumat băuturi alcoolice nu lasă din mâini volanul. În perioada analizată au fost înregistrate 135 accidente grave cu 30 de morţi şi 144 răniţi toate pe fondul beţiei deliberate a celor de la volan. Nu putem trece cu vederea atitudinea de nepăsare faţă de prevederile legii rutiere a masei bicicliştilor care au fost implicaţi în 250 de accidente în urma cărora 48 dintre ei au murit alţi 211 fiind grav vătămaţi. În cazul lor semnalăm drept elemente determinante ale accidentului: neatenţia şi efectuarea bruscă, fără asigurare a virajului spre stânga, pierderea echilibrului ca urmare a intoxicaţiei etilice şi căderea în faţa ori laterala autovehiculelor mari, grele, căderea pe carosabil ca urmare a stării de beţie avansată şi călcarea lor de către autovehicule grele. Cauza ce priveşte depăşirea neregulamentară, manevră complexă, extrem de dificilă în multe împrejurări şi care nu-i musai a fi realizată, a dus la producerea a 140 de accidente în urma cărora au murit 36 de persoane, alte 153 fiind grav rănite.

În fine, nu putem omite din această succintă analiză, prezenţa în taboul îndoliat al celui care, prin neatenţie, uşurinţă şi sfidare se expune, pe sine şi pe cei cu care se însoţeşte, riscului de a fi victima accidentului rutier. Pietonul anului 2012, primul semestru, a plătit scump atitudinea de tratare cu uşurinţă a obligaţiei de a se asigura înainte de traversarea drumului public prin cele 932 accidente în urma cărora au murit 209 persoane alte 582 fiind vătămate, multe rămânând cu handicap loco motor! Lectura acestor rânduri o vedem obligatorie pentru toţi cei care şofează inclusiv cei care folosesc bicicleta, motoreta şi motocicleta pentru satisfacerea diverselor nevoi. Nu pentru că aceste rânduri ar avea ceva deosebit, ci pentru că ele au avut drept suport de inspiraţie cel mai scump material didactic, viaţa şi sănătatea omului, a celor de lângă noi, a unor persoane dragi, care au rămas, de acum nainte, doar în amintirea noastră!

Dar, oameni buni gândiţi-vă că aveţi copii, nepoţi, strănepoţi care trebuie să fie ocrotiţi, educaţi, învăţaţi a se feri de acest balaur nesăţios care este accidentul de circulaţie. Să auzim numai de bine!