15 august 2022

Studenţii UVT de la programele de Masterat Didactic, alături de mentorii acestora, au participat la două stagii internaţionale de formare

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Studenţii UVT de la programele de Masterat Didactic, alături de mentorii acestora, au participat la două stagii internaţionale de formare, organizate la Universitatea din Groningen şi la Universitatea Masaryk din Brno

Programele de Masterat Didactic, organizate de Universitatea de Vest din Timişoara, au prevăzute mai multe activităţi exploratorii şi de schimburi de bune practici, desfăşurate, în special, prin stagii internaţionale de formare.

În cadrul proiectului „Start în carieră prin master didactic” (Cod MySmis 2014+:140783), cadrele didactice şi studenţii au avut oportunitatea de a participa la mobilitatea realizată la Universitatea Masaryk din Brno (Cehia), în cadrul programului „Creativity in Theaching Summer School”, în perioada 11-15 iulie 2022. De asemenea, cadrele didactice şi studenţii din programul de masterat au avut oportunitatea de a participa la mobilitatea organizată în Olanda, la Universitatea din Groningen, în perioada 17-21 iulie 2022, în cadrul programului „Intercultural Competence”.

La Universitatea Masaryk din Brno (Cehia) au participat la activităţile programului „Creativity in Theaching Summer School” cadrele didactice Conf. dr. Marioara Nicoleta Filimon (Carabă), Lector dr. Diana Roman şi Lector dr. Daniela Dascălu, care s-au aflat alături de reprezentanţii Ministerului Educaţiei, profesor Emanuela Alisa Nica şi profesor Eugen Lungu, dar şi de studenţii Iulia Gallo, Dorian Erdei, Cristina Toma, Diana Alexan, Andrei Bărbuţ, Diana Ciucian, Adriana Kiss, Ramona Humeniuc şi Tamas Gergely. Participanţii au urmat zilnic programul cursului de formare, cu sesiuni în plen cât şi în grupe mici de lucru. Printre temele care au fost adresate în cadrul cursului s-au aflat:

Utilizarea eficientă a gândirii creative în practica de predare,

Stiluri de predare in-person,

Utilizarea de materiale şi instrumente de predare şi evaluare în sistem hibride şi on-line,

Stimularea motivaţiei elevilor pentru învăţare,

Teorii ale creativităţii aplicabile predării,

Dezvoltarea materialelor creative pentru cursuri in-person.

La finalul stagiului de predare toţi cursanţii au fost evaluaţi pe baza unui chestionar cu itemi din materialul prezentat în cadrul cursului, dar şi cu aspecte care ţin de acordarea unui feed-back pentru cadrele didactice implicate în procesul de predare şi cele implicate în organizare.

În cadrul mobilităţii de la Universitatea din Groningen, echipa de la UVT a participat la activităţile din cadrul programului „Intercultural Competence”. În echipa de la UVT s-au aflat conf. dr. Nicoleta Adina Stefu, conf. dr. Darius Borovic, conf. dr. Marioara Carabă, lector dr. Simona Adam, asist. dr. Adina Datcu, care au participat la activităţile programului de formare din cadrul programului împreună cu studenţii: Valentina Luiza Galbenu, Iulia Gallo, Dorian Emeric Erdei, Andreea Cornelia Biricioiu, Florina Biro, Daniel-Gabriel Urs, Catalina Raluca Doroftei, Mihai-Teodor Damian, Iulia Adelina Bunduruş şi Ramona Humeniuc. Participanţii au urmat zilnic programul cursului de formare, cu sesiuni în plen cât şi în grupe mici de activitate.

Materialul suport pentru temele predate, discutate, analizate şi dezbătute în cadrul cursului au fost puse la dispoziţia cursanţilor şi în format online, pentru fiecare temă abordată. Printre temele care au fost adresate în cadrul cursului de formare au fost şi cele grupate în jurul titlurilor date modulelor de lucru:

Prin ce diferă culturile,

Modele de dezvoltare interculturală,

Dezvoltarea competenţelor interculturale,

Conceptul de Iceberg al culturii,

Universal, personal şi cultural în comportamentul uman.

Prezentările au fost însoţite de discuţii şi de exerciţii, organizate în grupe de lucru de câte 3-4 persoane. Exerciţiile au constituit totodată o modalitate de evaluare formativă, participanţii la curs primind feedbackul şi recomandările formatorilor de la Universitatea din Groningen. La finalul stagiului de predare, toţi cursanţii au parcurs un chestionar de feedback cu privire la derularea şi organizarea cursului.

Diana Alexan, studentă participantă în mobilitatea de la Brno: „Pentru mine, participarea la Şcoala de vară „Creativity in Teaching” organizată de Centrul Lingvistic al Universităţii Masaryk din Brno, a însemnat descoperirea unor metode şi instrumente didactice inovative, am perceput-o ca pe o provocare din care am avut chiar multe de învăţat. Dorind să predau Biologie, o ştiinţă exactă, este important ca lecţiile să fie atractive şi interesante pentru elevi, iar cursurile din aceste zile de mobilitate mi-au demonstrat că orice disciplină poate fi predată într-un mod distractiv, creativ, dar foarte eficient. Am fost entuziasmată să găsesc cadre didactice care au susţinut cursuri interesante, cu multe elemente practice, şi consider că toate aceste formule ne-au făcut să ieşim din zona noastră de confort şi să realizăm cât de utilă poate fi creativitatea în procesul educaţional.”

Cătălina Doroftei, studentă participantă în mobilitatea de la Groningen: „Pentru mine, experienţa avută în Groningen, oferită de Masteratul Didactic, a fost unicată. Şi asta în întregime, pornind de la cursul care ne-a fost explicat în amănunt de un cadru didactic, care ne-a tratat ca şi cum am fi studenţii universităţii lor, până la colectivul pe care l-am avut. Am avut câteva zile petrecute alături de colegii şi cadrele didactice din Universitatea de Vest Timişoara care nu pot să le compar cu alte experienţe. Per general, acest curs şi călătorie în Groningen a fost una pe care nu o voi uita.”

Horea Băcanu
Universitatea de Vest din Timişoara
Departamentul de Comunicare, Imagine şi Marketing Instituţional