1 iulie 2022

Topul nevoilor vârstnicilor, soluţiile disponibile şi strategia naţională pentru îmbunătăţirea vieţii acestora

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Topul nevoilor vârstnicilor, soluţiile disponibile şi strategia naţională pentru îmbunătăţirea vieţii acestora dezbătute la conferinţa dedicată lor

– Speakeri de top în domeniul senectuţii la conferinţa naţională dedicată seniorilor
– Evenimentul marchează Ziua Internaţională a Persoanelor Vârstnice, sărbătorită anual pe 1 Octombrie
– Peste 66.000 de convorbiri şi peste 12.000 de apelanţi unici la Telefonul Vârstnicului în 6 ani de funcţionare
– În topul nevoilor seniorilor, informaţiile utile şi serviciile de îngrijire şi sprijin a seniorilor dependenţi

Fundaţia Regală Margareta a României şi Enayati Medical City au sărbătorit împreună Ziua Internaţională a Persoanelor Vârstnice, prin organizarea conferinţei naţionale „Bune practici pentru o bătrâneţe frumoasă”, transmisă online pe 30 septembrie 2021. Evenimentul a adus împreună speakeri naţionali şi internaţionali şi participanţi specialişti în domeniul senectuţii, dornici să împărtăşească şi să afle cele mai noi soluţii prin care viaţa celor 3,8 milioane de seniori ai României poate deveni mai bună. Fenomenul de îmbătrânire a populaţiei este în continuă creştere, astfel că indicele de îmbătrânirea demografică a ajuns la 123,9 persoane vârstnice la 100 persoane tinere în ianuarie 2021.

Conferinţa naţională „Bune practici pentru o bătrâneţe frumoasă”
Conferinţa naţională „Bune practici pentru o bătrâneţe frumoasă”, aflată la a V-a ediţie, este un eveniment unic în domeniul senectuţii în România şi vizează creşterea calităţii vieţii seniorilor, în prezent şi în viitor. Temele dezbătute au inclus statistici actuale şi tendinţe privind seniorii României, informaţii despre serviciile de asistenţă destinate lor, standardele legale şi cele dezirabile în centrele rezidenţiale, incluziunea seniorilor în lumea digitală, oportunităţi de participare şi de implicare în comunitate a persoanelor în vârstă.

Conferinţa a fost deschisă cu mesajul Majestăţii Sale Margareta, preşedinte al Fundaţiei Regale Margareta a României, care şi-a exprimat dorinţa ca vârstnicii să fie respectaţi şi apreciaţi, iar experienţa lor să fie valorificată.

Prezentă la eveniment în calitate de speaker, Raluca Turcan, Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, a prezentat strategia naţională care vizează această categorie vulnerabilă.

Artistul Ovidiu Lipan Ţăndărică, un senior de succes, a vorbit despre cum poţi să te menţii permanent tânăr şi relevant şi a susţinut un mini-recital la pian.

Experţi care activează în sfera publică, socială şi medicală au adus în atenţia publicului cele mai noi informaţii din domeniul senectuţii şi modelele unor practici sau proiecte de succes.

– Liz Roche, Director executiv, Vodafone Foundation Irlanda
– Lăcrămioara Corcheş, Director General, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
– Wargha Enayati – fondator al RPS Regina Maria şi Enayati Medical City
– Univ. Dr. Dan Petre, sociology si managing partner al D&D Research
– Măriuca Ivan, Director General Crucea Galbenă
– Mihai Peca, Trainer ECDL România
– Roxana Molocea, coordonator al liniei naţionale Telefonul Vârstnicului
– Cătălin Dinu, Director executiv Asociaţia Niciodată Singur
– Dr. Alexandra Dumitru, medic Enayati Medical Center
– Anca Godini, coordonator al programului naţional Centrele Generaţii
– Andreea Teodorescu, Asociaţia Magic Seniors

Topul nevoilor vârstnicilor din România şi soluţiile oferite acestora

În cadrul conferinţei, a fost lansat studiul Topul nevoilor vârstnicilor din România şi soluţiile oferite acestora, realizat prin prelucarea datelor colectate la Telefonul Vârstnicului. Singura linie telefonică naţională, gratuită şi confidenţială, dedicată seniorilor este operată de Fundaţia Regală Margareta a României şi a fost lansată în septembrie 2015 cu sprijinul Fundaţiei Vodafone România, ca o soluţie la problema îmbătrânirii populaţiei şi la nevoile persoanelor vârstnice. În cei 6 ani de funcţionare, linia socială a înregistrat peste 66.000 de apeluri de la seniori din toată ţara. Dintre cei 12.000 de apelanţi unici, aproape 5.000 locuiesc în Bucureşti, 45% locuiesc singuri, iar 27% au vârsta între 70 şi 80 de ani.

Solicitările pe care seniorii le-au exprimat în acestă perioadă la Telefonul Vârstnicului au vizat cinci mari categorii de nevoi: 1. informaţii utile şi actualizate, 2. îngrijire şi sprijin practic în funcţie de gradul de dependenţă, 3. sprijin emoţional şi psihologic, 4. ajutor material sau financiar, 5. nevoia de a fi activ şi de participare la viaţa socială.

Linia telefonică este cel mai des accesată pentru a obţine informaţii utile, practice şi actualizate referitoare la diverse nevoi ale apelanţilor (4834 persoane). Accesul limitat la informaţii este cauzat de fenomenele sociale de izolare şi discriminare a vârstnicilor, de migraţia familiilor tinere din ultimii ani, dar şi de lipsa abilităţilor sau a mijloacelor moderne de informare, într-o societate digitală tot mai avansată. Cele mai multe persoane care au solicitat diverse informaţii sunt în Bucureşti (1937), iar cele mai puţine în Banat (195) şi Dobrogea (182). Telefonul Vârstnicului a oferit date de contact, adrese, orare de funcţionare, proceduri, dar şi informaţii despre resursele existente în comunităţile locale.

Nevoia de îngrijire şi sprijin practic ocupă locul doi în acest top. Solicitările emise de seniorii care au o vârstă înaintată sau o stare de sănătate precară, ori de aparţinătorii acestora, sunt punctuale şi specifice, în funcţie de gradul de dependenţă. Aproape 3500 de persoane au primit îndrumare despre cum pot accesa sau obţine: informaţii şi servicii medicale specializate, îngrijire la domiciliu sau sprijin la activităţi de menaj, supraveghere specializată, însoţirea la diferite activităţi, ajutor la cumpărături, informaţii despre centre rezidenţiale pentru vârstnici şi procedura de instituţionalizare.

Pandemia cu care ne confruntăm a accentuat situaţiile dificile în care mulţi dintre seniori se regăsesc şi a creat altele noi. În cei 6 ani de funcţionare, au fost înregistrate 2139 de solicitări pentru sprijin financiar sau material, iar peste jumătate au fost adresate în ultimul an. Pentru rezolvarea acestor probleme, vârstnicii au fost îndrumaţi către cantine sociale şi organizaţii de unde au primit regulat pachete cu alimente sau tichete sociale.

Două din problemele acutizate în acest ultim an le reprezintă de singurătatea şi izolare socială. Telefonul Vârstnicului a răspuns nevoii de sprijin emoţional celor peste 1.000 de seniori în această situaţie, prin servicii proprii de consiliere psihologică şi reapelarea săptămânală a celor afectaţi de singurătate, sau prin redirecţionare către organizaţii partenere.

736 dintre vârstnicii care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2021, şi-au exprimat dorinţa de a fi activi şi de a se implica în viaţa socială şi după pensionare. Îndrumaţi de echipa de la linia socială de ajutor, aceştia au participat la acţiuni de voluntariat în comunitate şi la activităţi organizate în cluburile de seniori care, în perioada pandemiei, şi-au adaptat activităţile la noile condiţii socio-sanitare.

Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 şi sâmbăta între 08:00 – 16:00.