Publicat: 23 Martie, 2014 - 13:00
"Dunărea" şi "Mureş" vor face valuri în subteran pe toate magistralele existente

Primele două trenuri noi de metrou, produse de Compania spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF), au intrat deja în probe şi urmează circule cu călători, începând de la sfârşitul lunii mai.

Dunărea şi Mureş, primele două rame de metrou produse de CAF, au intrat în probe şi, dacă vor trece toate testele, vor intra în circulaţie începând de la sfârşitul lunii mai a acestui an.

În prezent au ajuns în depoul din Berceni şase trenuri produse de CAF. Alte 10 trebuie să vină, anul viitor, din Spania.

Primele două trenuri de metrou CAF vor intra pe şine în luna mai acestui an, pe Magistrala 2 Bucureşti Berceni-Pipera, a spus Aurel Radu, directorul Metrorex. Acestea vor înlocui vechile metrouri fabricate la uzinele Astra din Arad.

Din cele 16 rame, patru sunt asamblate în Spania, iar restul la Atelierele Griviţa din Bucureşti.

Potrivit reprezentanţilor Metrorex, noile trenuri vor putea circula pe magistralele 1, 2 și 3, pe care s-a amplasat sistemul de monitorizare automată a trenului.

Noile trenuri de metrou produse de CAF au câte două locuri special amenajate pentru persoanele cu mobilitate redusă, au un sistem de autodiagnoză care informează imediat mecanicul asupra eventualelor defecţiuni ale trenului și cum se pot remedia aceste probleme, dar și un sistem de teletransmisie de date. Prin intermediul acestui sistem se transmite automat prin Wi-Fi starea echipamentelor trenului, astfel încât, atunci când trenul ajunge în depou, nu se mai impune o analiză amănunțită care să scoată la iveală defecţiunile trenului. Sistemul de teletransmisie prin Wi-Fi ține doar de latura tehnică a trenului și nu vizează furnizarea de internet gratuit pentru călători, așa cum s-a vehiculat anterior, a precizat Dan Tudorache, şef serviciu Material Rulant la Metrorex.

Trenurile CAF au și un sistem performant de informare a publicului călător (indicatoare frontale şi laterale pentru vizualizarea direcţiei de mers a trenului), semnalizări suplimentare acustice şi video pentru accesul în/din trenuri, locuri special amenajate pentru transportul bicicletelor cu metroul în interiorul vagoanelor, ventilaţie forţată în vagoanele de pasageri și geamuri rabatabile.

Noile trenuri CAF sunt compuse din câte şase vagoane unite prin burduf, au sistem de tracţiune şi de frânare controlat cu microprocesor, caroseria realizată din oţel inoxidabil, sistem îmbunătăţit de bare de sprijin pentru călători, uşi culisante cu autoblocare şi protecţie la prinderea persoanelor între uşi.

Trenurile CAF au o capacitate de 1.202 de pasageri, distribuită în cei 114 m lungime, şi patru motoare care pot dezvolta o viteză de 80 km/h. Pentru asigurarea compatibilităţii tehnice şi de exploatare integrală, Metrorex a achiziţionat, cu 4.940.000 euro fără TVA, şi 16 seturi de sisteme de protecţie şi conducere automată a trenului de la Bombardier Transportation – Divizia Rail Control Systems (care va asigura montajul şi punerea lor în funcţiune).

Cele 16 trenuri costă 97 de milioane de euro, fără TVA. Doar primele patru provin integral din Spania, restul de 12 urmând a fi montate la uzina Atelierul CFR Griviţa. Achiziţia celor 16 trenuri de metrou este prevăzută în Acordul de finanţare pentru modernizarea metroului din Bucureşti, semnat cu Banca Europeana de Investiţii în toamna anului 2009. Banii pentru noile trenuri sunt asiguraţi atât din credite BEI, cât şi de la bugetul de stat.