27 iunie 2022

UBB – Despre implicarea politicului în etica academică. Ce este de făcut

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a observat cu îngrijorare acţiunile politicului care afectează etica academică, demarate cu mai mult timp în urmă, dar culminând cu recenta decizie a Curţii Constituţionale, care complică măsurile ce se pot lua în contextul plagiatului.

Altfel spus, în acest caz concret, în loc ca retragerea titlului de doctor în cazul unui doctorat plagiat să fie făcută în mod natural şi după bune practici academice internaţionale de instituţia care l-a acordat, iar apoi cei nemulţumiţi să se poată adresa instanţei, Curtea a stabilit că retragerea se poate face doar de către instanţă (sigur, dacă o mai sesizează cineva), complicând astfel procesul şi schimbând esenţa etică a unui astfel de demers.

Am analizat cu atenţie contextul în care ne aflăm şi implicaţiile acestuia în viitor asupra mediului academic românesc şi a societăţii în general şi am discutat cu partenerii internaţionali (la solicitarea lor şi/sau a noastră) pe marginea reacţiilor/măsurilor care se cuvin, pentru a proteja statutul mediului academic românesc (inclusiv al studenţilor/absolvenţilor) în aria academică internaţională.

În consecinţă, vrem să asigurăm publicul larg că orice instituţie academică, în baza autonomiei, are încă la dispoziţie, dacă doreşte, mecanisme interne de sancţionare a abaterilor de la etică, care pot merge în cazuri grave până la desfacerea disciplinară a contractului de muncă, alături de sancţionarea persoanelor şi unităţilor academice care girează abateri de la etica academică. În plus, aceste mecanisme pot fi prinse în mecanismele mai generale de transparentizare şi admitere în sistemul academic.

UBB are aceste mecanisme în reglementările proprii şi le va amplifica, nu doar ca protecţie faţă de încercările mediului politic de a le minimiza, ci în acord cu evoluţia standardelor internaţionale din aria academică din care facem parte. Încurajăm toate instituţiile academice din ţară să facă acest lucru, atât ca racordare naturală la bunele practici internaţionale, cât şi ca răspuns la mişcările de forţă împotriva eticii academice şi la îndoielile proiectate în acest context asupra noastră de mediul academic internaţional.

Pe de altă parte, prin atitudinea constructivă pe care vrem să o avem ca motor al dezvoltării societăţii, factorul politic trebuie să ştie că poate avea în UBB un consultant serios dacă doreşte să propună cu bună credinţă soluţii europene eficiente şi onorabile în zona eticii academice, iar societatea are un actor academic dedicat nu doar dezvoltării unei societăţi moderne bazate pe cunoaştere, ci şi integrităţii academice ca model pentru o integritate dorită mai larg la nivelul societăţii. Dar pentru aceasta cu toţii trebuie să avem grijă de protejarea autonomiei şi libertăţii academice – chiar dacă uneori unii din afara mediului academic le înţeleg mai puţin -, deoarece numai aşa putem deveni un sanctuar al cunoaşterii şi eticii – ameninţate tot mai des într-o lume în care asistăm la o recrudescenţă a obscurantismului şi iraţionalităţii -, care să asigure dezvoltarea societăţii şi bunăstarea oamenilor.

Conducerea Universităţii Babeş-Bolyai

Sursa foto Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB)