25 octombrie 2021

Un număr mare de pacienţi au de suferit sau chiar decedează anual din cauza evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale

Distribuie pe rețelele tale sociale:

CMMB încurajează raportarea evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale şi cere măsuri clare în acest sens

Mesaj în contextul Zilei Mondiale a Siguranţei Pacientului

Astăzi în întreaga lume se marchează Ziua Mondială a Siguranţei Pacientului, o zi menită să atragă atenţia asupra importanţei politicilor şi măsurilor pentru reducerea riscului de evenimente adverse asociate asistenţei medicale.

Siguranţa pacientului poate fi definită ca fiind absenţa oricărui prejudiciu care poate fi prevenit la un pacient şi reducerea riscului efectelor nocive asociate asistenţei medicale la un nivel minim.

Se ştie că în România cultura raportării acestor evenimente adverse este încă la început. Cele mai recente date publice arată că în intervalul martie-septembrie 2020 au fost raportate de către unităţile medicale un număr de 2.620 astfel de incidente, dintre care 1.356 (51,76%) au avut ca şi consecinţă asupra pacientului o infecţie.

Colegiul Medicilor din Municipiul Bucureşti (CMMB) încurajează unităţile şi cadrele medicale să raporteze, iar autorităţile să implementeze condiţii clare în acest sens, pentru că numai astfel pot fi înţelese problemele reale care stau la bază şi căutate soluţii eficiente pentru ele.

„La fel ca în toate domeniile, comunicarea, transparenţa şi dialogul, dar şi reglementările adecvate sunt instrumente de bază pentru a crea şi implementa condiţiile necesare pentru un act medical în siguranţă. Am ales profesia de medici pentru că punem pacientul mai presus de orice, astfel că niciun efort nu este şi nu trebuie să fie prea mare pentru siguranţa sa. Este nevoie de o abordare strategică şi coordonată, de o cultură pentru siguranţa pacienţilor, de identificarea celor mai dese cauze ale unor astfel de incidente şi găsirea şi implementarea unor soluţii eficiente pentru a le evita, la toate nivelurile, de la cel al pacientului şi aparţinătorului, la cel al cadrului medical şi până la un cel naţional. Şi mai adaug ceva: siguranţa pacientului nu trebuie să ne preocupe doar astăzi, doar săptămâna aceasta sau doar luna aceasta. Este şi trebuie să fie preocuparea noastră, a cadrelor medicale, a managementului şi a tuturor factorilor de resort clipă de clipă, pentru că este însuşi centrul actului medical”, a declarat prof. dr. Cătălina Poiană, preşedintele Colegiului Medicilor din Municipiul Bucureşti.

Un raport recent al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii a arătat că un număr mare de pacienţi au de suferit sau chiar decedează anual din cauza evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale. În medie, potrivit estimărilor, costurile sociale provocate de astfel de evenimente se ridică la până la 2.000 de miliarde de dolari pe an.

Siguranţa pacientului necesită participarea activă a numeroşi factori, de la pacienţi şi familiile lor, până la organizaţiile guvernamentale, societate civilă şi asociaţii profesionale. În aceste condiţii, Colegiul Medicilor din Municipiul Bucureşti îşi exprimă întreaga disponibilitate, în limitele competenţelor sale, să se implice pentru o asistenţă medicală cât mai sigură pentru pacienţii trataţi în unităţile medicale din capitală.