12 august 2022

Valorile Geoparcului – subiect de studiu şi formare multidisciplinară pentru studenţi ai Universităţii din Bucureşti

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Ce este un Geoparc Internaţional UNESCO? Care este rolul lui în dezvoltarea Ţării Haţegului? Au fost doar două dintre întrebările la care au trebuit să caute răspunsuri echipa de studenţi şi cadre didactice de la Universitatea din Bucureşti. Geologi, geografi, filozofi au participat la o practică multidisciplinară.

Programul de practică din acest an şi-a propus să-i provoace pe studenţi să se familiarizeze cu cele mai noi abordări practice în etica dezvoltării durabile a unei microregiuni cum este geoparcul. Studenţii au colectat date direct din teren şi au avut posibilitatea să discute cu membrii echipei, cu partenerii şi cu voluntarii Geoparcului Internaţional UNESCO Ţara Haţegului.

Andrada şi Alexandra sunt studente la Facultatea de Filosofie şi au venit în această practică cu o oarecare teamă. Credeau că se va vorbi mult despre roci, sau pietre cum le spun ele, despre fosile şi timp geologic cu care nu erau deloc familiarizate. Când s-a lăsat descoperit la faţa locului, Geoparcul s-a dovedit a fi cu totul altceva decât şi-au imaginat.

„Până să ajung, eu mă raportam aşa, cu foarte multă curiozitate, şi cu o întrebare de tipul, vai dar ce o să fac eu de la Filosofie cu oameni de la Geologie? Ei ştiu despre ce se întâmplă acolo, ştiu despre pietre, eu nu ştiu aşa multe despre Ştiinţele Pământului. Ce o să fac eu, cu ce o să contribui? Şi, între timp, mi s-a părut că am cu ce să contribui, chiar dacă sunt de la Filosofie. De fapt fiecare poate contribui, indiferent de studiile pe care le-a făcut, pentru că aici nu e doar despre pietre, e despre mai multe poveşti. E, aşa, o împletitură de poveşti, povestea pietrelor cu povestea oamenilor. Şi, din ce am observat la discuţiile de grup, e foarte interesant să vezi din câte unghiuri poţi să priveşti dezvoltarea comunitară”, afirmă Andrada Stanciu, studentă la masterul de Etică Aplicată în Societate, Afaceri şi Organizaţii de la Facultatea de Filosofie a Universităţii din Bucureşti.

„Mi se pare interesant că nu este o tabără de geologie, cum credeam. Nu este doar despre asta şi pretextul acesta de Ştiinţele Pământului sau de analiză a epocilor prin care Pământul a trecut, se concentrează pe anumite valori. Şi cred că punctul central nu este studierea pietrelor, ci mai de grabă valorile care se reflectă în mai multe ipostaze, în mai multe domenii. E interesant cum dezvoltarea durabilă aduce laolaltă atât de multe, atât de mulţi oameni” consideră Alexandra Podea, studentă la masterul de Istoria şi Circulaţia Ideilor Filosofice de la Facultatea de Filosofie a Universităţii din Bucureşti.

Andreea, studentă la Facultatea de Geografie a fost impresionată de legăturile şi interacţiunile dintre oamenii locului şi s-a bucurat să descopere Geoparcul drept un laborator în care experimentează materiile studiate.

„Eu vin de la Facultatea de Geografie, Ştiinţa Mediului mai exact, şi am făcut şi fac în continuare tot felul de materii care includ informaţii specifice unui Geoparc. De la geologie, la hidrologie, meteorologie, partea de mediu cu case sustenabile şi protecţia mediului şi, evident, geografia generală”, spune cu entuziasm Andreea Marin, studentă în anul III licenţă, la Ştiinţa Mediului de la Facultatea de Geografie.

Este pentru al doilea an când studenţi de la Universitatea din Bucureşti vin să facă studii aplicate în Geoparc. Anul trecut deplasarea lor s-a făcut în cadrul programului CIVIS – Open Labs, iar studenţii şi cadrele didactice au fost doar de la facultăţi ale Universităţii din Bucureşti axate pe studiul Ştiinţelor Pământului. De data aceasta, Geoparcul s-a dovedit teritoriul propice pentru studiul interdisciplinar şi pentru o experienţă aparte.

„A fost provocatoare pentru că în primul rând tot geoparcul e o provocare intelectuală, culturală, ştiinţifică şi mai ales umană. A fost provocatoare în al doilea rând pentru că au fost împreună studente şi studenţi de la Facultatea de Geologie şi Geofizică de la Facultatea de Geografie şi de la Facultatea de Filosofie. Şi, în al treilea rând, a fost provocatoare pentru că programul a fost intens, variat şi a trebuit cumva să extragem de aici ideile fundamentale”, apreciază Constantin Vică, lector la Facultatea de Filosofie a Universităţii din Bucureşti, coordonator al masterului de Etică Aplicată.

Experienţa practicilor studenţeşti din ultimii doi ani şi mai ales reacţiile participanţilor dovedesc că Geoparcul este teritoriul care se adaptează perfect la studiul universitar multidisciplinar, la nivel naţional şi internaţional.

„Cred că e cel mai bun cadru. Geoparcul e foarte bine definit teritorial, are parteneriate, are la bază cercetări multidisciplinare şi asta înseamnă rezultate şi, foarte important, are la bază o experienţă de lucru cu comunităţile de 20 de ani. Şi, bineînţeles, geoparcul are o echipă profesionistă care îi ajută pe studenţi şi pe profesori să descopere activităţile, rezultatele activităţilor şi mai ales impactul în comunitate şi la nivel naţional şi internaţional, în acelaşi timp. Din discuţiile de până acum şi din reacţiile participantilor reiese că acest tip de practici multidisciplinare ar trebui continuate prin şcoli de vară şi ne propunem să organizăm anul viitor o şcoală de vară cu studenţi din diverse domenii ale Universităţii din Bucureşti, Dar mai ales ne gândim să organizăm o şcoală de vară internaţională în cadrul Consorţiului CIVIS”, consideră Alexandru Andrăşanu, coordonatorul programului de practică şi director al Geoparcului Internaţional UNESCO Ţara Haţegului.

Înainte de sosirea în Geoparc, studenţii au participat la o serie de webinarii care să îi ajute să se familiarizeze cu conceptul de Geoparc. În perioada următoare ei vor realiza un raport de cercetare, pe baza datelor colectate şi analizate. Raportul va cuprinde o analiză critică a obiectivelor şi rezultatelor Geoparcului.

Prezenţa în Geoparcul Internaţional UNESCO Ţara Haţegului a studenţilor şi cadrelor didactice de la cele trei facultăţi s-a desfăşurat în cadrul proiectelor finanţate de Universitatea din Bucureşti pentru aplicaţii practice.

*** Geoparcul Internaţional UNESCO Ţara Haţegului cuprinde întreaga Ţară a Haţegului şi are statut de sit UNESCO, parte a Programului Internaţional pentru Geoştiinţe şi Geoparcuri, care reuneşte 177 de teritorii din 46 de ţări incluse în Reţeaua Globală a Geoparcurilor, stabilite în urma unui proces de selecţie şi validare. Administrarea statutului de Geoparc Internaţional UNESCO este realizată de Universitatea din Bucureşti.

Geoparcul este un teritoriu cu valori naturale şi culturale, un program de dezvoltare durabilă, un brand care propune o călătorie în timp, în istoria de 4,6 miliarde de ani a Pământului, o stare de spirit a tuturor celor ce doresc să participe la renaşterea unor comunităţi şi este tărâmul de întâlnire ce îi reuneşte pe toţi cei care se simt ataşaţi de valorile tradiţionale, fie că sunt locuitori reali sau virtuali. Geoparcul cuprinde elemente de interes geologic deosebit alături de elemente de interes ecologic, arheologic, istoric şi cultural. Dinozaurii descoperiţi în Ţara Haţegului sunt unici în lume, importanţa ştiinţifică şi atractivitatea lor fiind sporită prin descoperirile de cuiburi cu ouă şi pui de dinozauri, ale unor mamifere contemporane dinozaurilor şi a unei reptile zburătoare gigantice (Hatzegopteryx), din grupul pterosaurilor.

Pentru informaţii privind Geoparcul accesaţi: www.hateggeoparc.ro
Pentru informaţii privind Universitatea din Bucureşti accesaţi: www.unibuc.ro