16 octombrie 2021

Workshop-ul „Învăţând din istoria secolului 20. Tineri de azi faţă în faţă cu tineri de ieri”

Distribuie pe rețelele tale sociale:

 

În perioada 20-21 aprilie 2021, Fundaţia Academia Civică – Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei a organizat workshop-ul „Învăţând din istoria secolului 20. Tineri de azi faţă în faţă cu tineri de ieri”.

În cele două zile ale evenimentului, elevi ai claselor a IX-a şi a X-a de la Liceul „Dragoş Vodă” din Sighetu Marmaţiei, coordonaţi de prof. Claudia Dura, s-au întâlnit cu poveştile de viaţă ale Antoniei Laghi şi Carlo Flamigni din Italia, a Jarmilei Krockova din Cehia, a lui Senad Vrana din Bosnia şi Herţegovina şi a Voicăi Potârcă din România, a căror copilărie a fost marcată de războaiele şi regimurile totalitare ale secolului XX.

În acelaşi timp, elevii au discutat pe marginea acestor experienţe de viaţă cu martorii din Cehia şi România, Jarmila Krockova, respectiv Voica Potârcă; cu Marisa Fabbri, autoare a cărţii „Non ho mai avuto una bambola. Ricordi di una staffetta partigiana”, dedicată Antoniei Laghi; cu Marina Mengarelli Flamigni, sociolog, soţia lui Carlo Flamigni şi cu Haris Calkic de la Asociaţia URBAN din Bosnia şi Herţegovina.

Întâlnirea s-a desfăşurat on-line pe platforma Zoom.

Evenimentul este parte a proiectului „În spatele uşilor închise. Copilărie sub regimurile totalitare / Copilărie în vreme de război”, finanţat de Uniunea Europeană prin programul Europa pentru Cetăţeni – Memoria Europei şi derulat prin parteneriatul dintre Asociaţia URBAN (Bosnia şi Herţegovina) (partener principal), Fundaţia Academia Civică – Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei (România), Asociaţia ATRIUM (Italia) şi Post Bellum (Cehia).

* * *

Despre proiect

ÎN SPATELE UŞILOR ÎNCHISE. COPILĂRIE SUB REGIMURILE TOTALITARE / COPILĂRIE ÎN VREME DE RĂZBOI (Behind closed doors. Growing up under Totalitarian Regimes / Growing up in Wartime) este un proiect finanţat de Uniunea Europeană prin programul Europa pentru Cetăţeni – Memoria Europei.

Proiectul este derulat prin parteneriatul a patru organizaţii din patru ţări afectate, pe parcursul secolului XX, de războaie şi / sau de regimurile totalitare: Asociaţia URBAN (Bosnia şi Herţegovina) (partener principal), Fundaţia Academia Civică – Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei (România), Asociaţia ATRIUM (Italia) şi Post Bellum (Cehia).

Scopul proiectului este acela de a îndemna tinerii din cele patru ţări – Bosnia şi Herţegovina, România, Italia şi Cehia – să reflecteze asupra modului în care regimurile totalitare din Europa şi conflictele armate din Bosnia au afectat viaţa copiilor, pentru a realiza cât de brutale au fost aceste sisteme, pentru a înţelege şi aprecia beneficiile şi drepturile pe care le oferă o Europă non-beligerantă şi democratică, dar şi pentru a comemora şi a transmite mai departe poveştile victimelor. Acest obiectiv va fi atins prin desfăşurarea mai multor tipuri de activităţi:

– prin colectarea de mărturii din propria experienţă şi despre viaţa oamenilor obişnuiţi care şi-au trăit copilăria în timpul regimurilor totalitare;

– prin acţiuni de tip „Solidarizare prin istorie”, care presupun implicarea unor participanţi tineri (elevi), care vor „adopta” poveşti ale unor persoane, pe care le vor aprofunda prin cercetare;

– prin întâlniri între elevi şi martori (persoane a căror copilărie a fost afectată de comunism – în România şi Cehia, de fascism – în Italia şi de război civil – în Bosnia şi Herţegovina);

– prin organizarea de evenimente publice precum citirea de poveşti ale unor persoane care au avut de suferit sau vizitarea de locuri care au marcat viaţa martorilor;

– prin realizarea unui film documentar şi a unui e-book cu poveşti ale unor persoane a căror copilărie a fost afectată de războaie sau de regimurile totalitare.

Proiectul este dezvoltat în jurul a două teme principale, interconectate când vine vorba despre schimbările la nivelul Istoriei şi al Memoriei din trecutul recent al Europei: COPILĂRIA şi VIAŢA DE ZI CU ZI în societăţile afectate de regimurile totalitare şi de război.

COPIII sunt cea mai vulnerabilă componentă a populaţiei atât în societăţile conduse de regimuri totalitare, cât şi în cele afectate de conflicte armate.

În vremuri de război, copiii şi tinerii se confruntă cu traume fizice, violenţă, exploatare, cu sentimentele de teamă şi pierdere.

Comunităţile sunt pur şi simplu destrămate şi nu mai pot asigura un mediu sigur pentru generaţia tânără, care continuă să fie o victimă şi după încheierea războiului, retrăgându-se, pierzându-şi încrederea în sine, în ceilalţi şi în viitor sau căzând în depresie.

În regimurile totalitare, propaganda s-a străduit din răsputeri să îi prezinte pe copii ca pe nişte adepţi loiali ai regimului, iar copilăria ca pe o vreme a inocenţei, fericirii şi împlinirii. Cu toate acestea, milioane de copii şi tineri au devenit victime ale represiunii regimurilor totalitare, fiind etichetaţi ca „inamici ai statului” fie pentru că părinţii lor se opuseseră regimului, fie pentru că ei înşişi avuseseră curajul să lupte împotriva acestuia.

Cea de-a doua temă, referitoare la VIAŢA DE ZI CU ZI, aduce în prim plan experienţa personală şi modul de viaţă a milioane de tineri care au suferit în perioada regimurilor totalitare şi a războaielor din istoria recentă a Europei. Poveştile de viaţă cotidiană sunt adesea considerate ca „aparent nesemnificative” în cadrul general al evenimentelor istorice importante, însă ele pot deveni fundamentale în momentul în care generaţiile tinere încearcă să reconstituie evenimentele istorice şi să le înţeleagă cauzele şi consecinţele.