5 mai 2024

Expoziţia: Pomul Vieţii. În căutarea Paradisului pierdut

Distribuie pe rețelele tale sociale:

Expoziţia: Pomul Vieţii. În căutarea Paradisului pierdut
Artist: Mariana Andone Rotaru/ MaryAndo
Curator: Alexandru Constantin Chituţă

Vernisaj: vineri, 26 aprilie 2024, ora 15:00
Locaţie: Palatul Brukenthal, Piaţa Mare, nr. 4
Durată: 26. 04- 2. 05. 2024

Expoziţia Pomul Vieţii. În căutarea Paradisului pierdut, prin ouăle încondeiate şi ouăle cu decor încrustat şi foiţă de aur, impresionează şi sensibilizează datorită măiestriei execuţiei celei care le-a desăvârşit procesul de înnobilare, artista Mariana Andone Rotaru.

Icoanele unicat sunt inspirate după vechi izvoade transilvănene pictate pe sticlă şi reinterpretate pe ouă de struţ prin „scrierea” cu ceară şi băi succesive de culoare. Pentru realizarea acestor icoane inedite s-a apelat la piesele de patrimoniu, păstrate în diferite colecţii muzeale sau colecţii private.

Pentru fiecare izvod s-a selectat cu grijă oul potrivit, iar desenul a fost realizat cu ceară de albine topită cu ajutorul unui condei tradiţional. În cele mai multe cazuri, circumferinţa ovoidală a fost împărţită în două suprafeţe, tema iconografică fiind încadrată pe una dintre acestea.

Decorul de pe partea opusă icoanei este o creaţie unică, armonios dezvoltată în compoziţii proprii, plecând de la elementele din câmpul izvodului reprezentat. Elementele aurite au fost redate cu foiţă de aur de 24 k şi foiţă de argint.

Mitologiile lumii prezintă oul cosmogonic ca sursă a vieţii pe pământ. Vopsirea ouălor în culoarea roşie are o largă răspândire în timp şi spaţiu, oul roşu devenind simbol al tinereţii. Creştinismul preia obiceiul vopsirii ouălor cu prilejul sărbătorii Învierii Domnului.

Încondeierea şi pictarea ouălor de Paşti sunt forme de exprimare ale artei decorative populare romaneşti.

Mariana Andone Rotaru propune însă un mod inedit de decorare a oului de struţ, prin îmbinarea a două meşteşuguri tradiţionale: încondeierea/ scrierea cu ceară pe suprafaţa ovoidală şi pictarea pe dosul sticlei după izvoade sau modele din colecţii muzeale sau colecţii private, ţinând însă cont de canoanele iconografice şi de rigorile tehnicii de decorare a oului Pascal.

De asemenea o seamă de ouă de struţ sunt decorate cu motive tradiţionale romaneşti. Această abordare inedită în transpunerea şi reinterpretarea broderiilor lucrare cu mare fineţe se întâlnesc pe suprafaţa oului. Frumuseţea şi valoarea cămăşilor tradiţionale romaneşti este dată de îmbinarea mai multor puncte de cusătură şi materiale, aspect care a fost surprins în realizarea creaţiilor MaryAndo în coajă de ou, folosind mai multe tehnici arhaice.

Încondeierea cu băi succesive de culoare prin protejarea fondului cu ceară, încrustarea fizico-chimică în coajă de ou, încondeierea cu ceară în relief şi aplicarea unor mărgeluţe viu colorate. Prin aplicarea foiţei de aur de 24k şi de argint pe decorurile încrustate s-au sugerat paietele şi firul metalic de pe izvod.

Mariana Andone Rotaru născută în Republica Moldova, face parte din prima generaţie de elevi basarabeni veniţi la studii în România. A realizat numeroase expoziţii iar MaryAndo fior d’or este marcă înregistrată OSIM.

Sursa foto Wikipedia